Hopp til innhold

Lover flere bilbeltekontroller

Statens vegvesen må skjerpe seg etter å ha sviktet i å utføre bilbeltekontroller.

Bilbeltekontroll på Ringerike

Vidar Dahl (nærmest) og Vidar Holth fra Vegvesenet på bilbeltekontroll på RV7 på Ringerike i mai i år.

Foto: Kjartan Rørslett

Riksrevisjonen er ikke fornøyd med jobben Statens vegvesen har gjort på bilbeltekontroll.

Vegvesenet gjennomførte altfor få kontroller på bilbelte i 2008, er konklusjonen.

Planen var å gjennomføre 860.000 bilbeltekontroller, men reellt tall ble 534.222 - et avvik på nærmere 40 prosent.

Les: Færre beltekontroller - flere drept

Les: Her bor bilbelte-synderne

Her sviktet Vegvesenet:

Kontrollvirksomhet hos Statens vegvesen

Type kontroll

Plantall

Utførte kontroller

% for lite

Kjøre- og hviletid på veg

80.000

62.865

21,4

Kjøre- og hviletid i bedrift

160.000

97.840

38,9

Tungtransportkontroller

212.000

82.032

61,3

Bilbeltekontroller

860.000

534.222

37,9

Lover flere kontroller

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen tar selvkritikk, og innrømmer at det riksrevisjonen peker på er lite heldig for Statens vegvesen.

Terje Moe Gustavsen

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

- Bakgrunnen for dette er først og fremst knapphet på ressurser, og at bilbeltekontroller ikke er godt nok prioritert, sier han til NRK.no.

Han lover at de har til hensikt å skjerpe seg på dette feltet.

- Det betyr altså flere bilbeltekontroller i tida som kommer?

- Det er vanskelig å se noe annet for seg, sier Moe Gustavsen.

Bilbeltebruk viktig for sikkerhet

En UAG-rapport viser at 44 prosent av personene som omkom i bil i 2005 ikke brukte bilbelte. Det svenske forsikringsselskapet Folksam har avslørt at bilbelte reduserer risikoen for alvorlig skade i en ulykke med femti prosent.

Statens vegvesen har også fått særlig kritiske merknader rundt kontroll av kjøre-/hviletid og tungtransport.

Antallet tungtransportkontroller var i 2008 på bare 82.032 - noe som er over 60 prosent mindre enn plantallet.

- Ikke godt nok nivå

I tillegg har Statens vegvesen har fått kritiske merknader knyttet til anskaffelser.

- Den manglende etterlevelsen av regelverket for offentlige anskaffelser er svært alvorlig. Vi har gjort mye for å bedre kvaliteten av arbeidet, og vi begynner nå å se resultatet. Men vi må nok bare innse at vi ennå ikke har kommet opp på et godt nok nivå, sier vegdirektøren.

AKTUELT NÅ