– Jeg lurer på hva de vil kutte ut da, for jeg synes ikke det er har vært noe overflødig til nå, sier Fredrik til NRK.
Den 36 år gamle tidligere elektrikeren sitter i flytogsimulatoren på Norsk jernbaneskole i Oslo. Simulatoren og dataskjermen bak vinduet gjør treningen svært realistisk.
– Det aller viktigste er å ikke passere noen stopp-signal, sier Fredrik Breiby Ekeberg.
Har søkt om å kutte
Utdanningen for å bli lokomotivfører er i dag på ett og et halvt år. I tillegg kommer mer detaljert opplæring for togtypen de skal kjøre når de blir ansatt i en bedrift – og strekningene der de skal kjøre.
Norsk Lokomotivmannsforbund i NSB streiker altså for å få tariffestet en standard på lokomotivførerutdanningen som er omtrent på dagens nivå. Samtidig har forbundet, paradoksalt nok, vært med på forslaget om å kutte dagens lokførerutdanning fra 58 uker til 43 eller 44 uker, eller fra tre til to semestre. Bådet forbundet og NSB sitter nemlig i styret for utdanningen, og der var de helt enige tidligere i år. Derfor har skolen nå søkt Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) om å få kutte ned på studiet til nivået det hadde før 2013 – ett år.
– Vi har aldri sagt at utdanningen må være ett og et halvt år eller så og så mange uker. Vi har sagt at den må gi en riktig kompetanse for å kjøre tog, sier forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund til NRK.
Populær utdanning
Også rektor Kai Erik Jensen ved lokførerutdanningen mener ny teknologi og nye opplæringsmetoder gjør det naturlig å redusere lengden på studiet.
– Jeg tror dette er helt riktig å gjøre for framtida, sier Jensen.
Lokførerutdanningen er svært populær. I år konkurrerte 500 søkere om 80 plasser.
– Utdanningen må være ordentlig. Det er mye å holde styr på, det er ikke bare å holde i to spaker, sier Fredrik Breiby Ekeberg.