NRK Meny
Normal

Skal lokkes til å kjøre miljøvennlig

Lastebileiere skal få tilbakebetalt høye miljøavgifter hvis de skaffer seg nytt kjøretøy med lavere utslipp. Det foreslår Statens Vegvesen.

Lang lastebil
Foto: JUERGEN SCHWARZ / AFP

Statens Vegvesen Vegdirektoratet vil innføre et nytt prinsipp for bilavgiftene. Dermed kan prinsippet om at miljøavgiftene skal øremerkes til miljøformål for første gang innføres på norske veier.

Ny avgift skal øremerkes

Bakgrunnen er at lastebileiere om noen år må betale en ny miljøavgift når kjøretøyene kommer inn i de store byene. Dess eldre og større lastebilen hans er, dess høyere avgift, og det kan koste opp mot 40.000 kroner å kjøre inn i sentrum. Vegdirektoratet vil at denne avgiften skal settes av i et fond.

- Vi foreslår at ordningen blir å betrakte som en tvungen sparing der man får tilbake innbetalt avgift for å kunne kjøpe en helt ny bil - som er av typen som forurenser minst , forteller sjefingeniør Pål Rosland i Vegdirektoratet.

- På denne måten får vi en raskere innfasing av de nyeste bilene, og en raskere utfasing av de eldste. Vi ser jo at nyere biler har et lavere CO2-utslipp enn bilene som går på veiene i dag, sier han.

Støtte til forslaget

Men prinsippet om at miljø- og klimaavgifter skal gå til klimaformål bør også gjelde de avgiftene privatbilistene betaler, mener Natur og Ungdom og Bellona.

- Pisk og gulrot er morgendagens løsning. Vi tror det er lurt med mer øremerking fordi det vil gjøre at folk forstår på en bedre måte hvorfor vi har miljøavgifter, sier generalsekretær i Naturvernforbundet Jan Thomas Odegard.

Alt fra lastebileierne til Astma- og allergiforbundet støtter forslaget fra Vegdirektoratet. Også Arbeiderpartiet mener tilbakebetaling av miljøavgifter er et interessant prinsipp. Partiet mener det er lettere å få gjennomslag for slike avgifter når de øremerkes.

Roser Vegvesenet

Finansdepartementet, som styres av Kristin Halvorsen, liker

SVs Inga Marte Thorkildsen
Foto: Holm, Morten / SCANPIX

tradisjonelt sett ikke øremerkede skatter og avgifter, men miljøpolitisk talskvinne i SV, Inga Marte Thorkildsen, tror Vegdirektoratet har funnet en formel for framtida

- Jeg er veldig fornøyd med at Statens Vegvesen går så offensivt på banen og skjønner at dette er et stort forurensingsproblem som rammer mange som bor i byene – i tillegg til å være et klimaproblem. Vi er nødt til å få effektive virkemidler for å vri den norske bilparken fra forurensende biler over på null- og lavutslippsalternativen, sier Thorkildsen.

Frp vil ha generelt avgiftskutt

Fremskrittspartiet er ikke begeistret for de såkalte lavutslippssonene og den nye avgiften som om kort tid kommer i Oslo, Bergen og Trondheim, sier transportpolitisk talsmann, Per Sandberg

- Jeg tror du vil få den samme effekten om vi får en generell avgiftsnedgang på samtlige biler i Norge. Effekten ville vært større om du også fikk privatbilisten til å bytte ut sin over ti år gamle bil, sier Sandberg.

- Er det ikke litt spennende at en etat tenker såpass nytt?

- Her er det snakk om å bare en soneavgift – altså at det skal bli dyrere å kjøre en spesiell type bil. Det har jo myndighetene i London innført allerede, og er sånn sett ikke noe nytt. Det som er nytt her er at pengene skal gå inn i et eget fond og at pengene skal kanaliseres tilbake. Det måtte vært bedre om alle som hadde kjøpt en bil med lavt utslipp fikk fratrekk på skatten, sier Sandberg.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger