En buss kan være godkjent i Oslo, men ubrukelig i Vest-Agder. De kalles lokale særkrav, og de koster dyrt.
Kravene kan gjøre en buss 200.000 kroner dyrere enn nødvendig.
– Det begrenser bruken av bussene når man har slike spesifikke krav. Det blir vanskelig å flytte bussen til et annet sted. Det kan også være vanskelig å få solgt bussen senere, sier Svenn Åge Løkken, salgsdirektør i Volvo Norge.
Kostbare krav
Løkken viser frem en splitter ny skolebuss som snart skal brukes i et av landets fylker. På denne bussen er støttestengene gule og stoppknappene røde.
Hvor lang seteavstanden skal være mellom to seter, tykkelser på stoppingen i seteputen, eller hvor mange hestekrefter motoren skal ha, er det også fylkene som bestemmer når de legger rutetrafikk på anbud.
– Vi synes det er direkte sløsing av penger og skattebetalernes midler, sier Jon Stordrange, direktør i NHO Transport.
NHO Transport ønsker en felles standard, både med hensyn til kjøp av materiell og med hensyn til utforming av kontrakter. Stordrange mener regjeringen burde ta grep om situasjonen.
Ønsker felles standard
Så lenge fylkene har så stor makt i disse spørsmålene, kan ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gjøre så mye, men han liker det ikke:
– Det er ikke sånn det skal være. Vi bør sørge for at det bussmateriellet som er i Norge kan være mest mulig allsidig og brukes flest mulig steder, sier Solvik-Olsen.
Han sier at dagens situasjon gir mindre kollektiv for pengene eller dyrere billetter for de reisende.
– Sikkerheten er godt ivaretatt alle steder. Hva slags farge du har på stolpene innvendig og hvilken bredde du har på dørene, det må vi kunne finne en enighet om slik at alle reisende, uansett om det er nord, sør, øst eller vest i landet, får en billigere busstur.
– Vil tilby god komfort
Om to år kan Standard Norge ha klar en standard for busser, men det er opp til fylkene om de vil bruke den. Og fylkene virker å være fornøyd:
I forbindelse med anbudsrunde i Valdres, stilte Opplandstrafikk detaljerte krav til stoppingen av setene og avstanden mellom setene. De er godt fornøyd med tilbudene de fikk, og sier at kravet om godtgjørelse gikk ned. Dette til tross for at den nye operatøren, Trønderbilene AS, stiller utelukkende med nye busser.
– Vi vil gjerne tilby god komfort til våre reisende og ut ifra dette setter vi våre krav, sier Eirik Strand, leder i Opplandstrafikk.