Hopp til innhold

Frykter dødsulykker på norske flyplasser

Sikkerhetsnivået på norske rullebaner vinterstid er så dårlig at Havarikommisjonen frykter liv kan gå tapt.

Video Fly skled av rullebanen i Sandefjord

NETT-TV: Et fly fra Mytravel skled helt ut i enden av rullebanen under landing på Sandefjord Lufthavn Torp 26. mars 2006.

Glatte og tilgrisede rullebaner har ført til 30 ulykker og nestenulykker på norske flyplasser de siste ti årene, opplyser Statens Havarikommisjon for Transport i en rapport som ble offentliggjort fredag..

Ni av hendelsene blir betegnet som alvorlige, ifølge rapporten.

Frykter dødsulykker

I de fleste tilfellene hvor glatt føre har ført til hendelsene, har pilotene klart å gjenvinne kontrollen over flyene.

Men ulykken på Stord Lufthavn i oktober 2006 der fire mennesker mistet livet etter at flyet skled av rullebanen , viser potensialet for dødsulykker som følge av glatte rullebaner, mener kommisjonen.

Internasjonalt er fly som sklir av rullebanen forbundet med høy risiko, heter det i rapporten.

Høyere sikkerhetsnivå om sommeren

Havarikommisjonen har siden 2006 gjennomført flere undersøkelser av friksjonsmålingene som utføres på rullebaner ved norske flyplasser.

I de 30 hendelsene rapporten omtaler, viser det seg at flyenes beregnede bremselengde ikke samsvarer med den anslåtte friksjonen på rullebanen.

Kommisjonen mener dette skyldes meteorologiske forhold, usikkerhet rundt friksjonsmålingen, hvordan rullebanen behandles og forhold knyttet til driften og reguleringen av flyplassene.

Rapporten slår også fast at sikkerhetsnivået på rullebanene er strengere på sommeren enn vinterstid.

Klarer ikke opprettholde sikkerheten

Havarikommisjonen kommer derfor med skarp kritikk av Luftfartstilsynet, som de mener ikke gjør nok for å sørge for et skikkelig sikkerhetsnivå ved flyplassene:

– De mange hendelsene og ulykkene som er knyttet til forurensede og glatte rullebaner om vinteren, viser at man ikke klarer å opprettholde sikkerhetsnivået vinterstid. Det virker som om Luftfartstilsynet ikke har gjort en samlet risikovurdering for å sikre en stor nok grad av sikkerhet ved vinterdrift, skriver kommisjonen i sin rapport.

– Bør vurdere trafikkbegrensning

Havarikommisjonen kommer med sju forslag for å høyne sikkerheten ved norske flyplasser i vinterhalvåret.

Det mest drastiske forslaget er at luftfartsmyndighetene blir bedt om å vurdere om det må innføres begrensninger i trafikken ved flyplassene vinterstid for å opprettholde et tilsvarende sikkerhetsnivå som det er på sommeren.

De foreslår også at retningslinjene for friksjonsmåling oppdateres og at flyplassene legger seg på et mer konservativt nivå i utregning av friksjon på rullebanene.

– Dette er en rapport som vi vil studere nærmere. Vi vil ha dialog med Luftfartstilsynet om innholdet, og se hva som er av naturlige oppfølgingspunkter, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Ove Narvesen til Aftenposten.no.

Det har ikke lykkes NRK å få kommentarer til rapporten fra Luftfartstilsynet.

AKTUELT NÅ