For to år siden brukte GlaxoSmithKline (GSK) i Norge rundt to millioner kroner på honorarer til leger. Nå dekkes kun reiseutgifter som leger og annet helsepersonell måtte ha når de stiller som foredragsholdere på GSKs salgsmøter.
– Noen synes det er kjipt, at det er rimelig å få betalt når de gjør en jobb. Andre synes det er greit, fornuftig og i takt med tidsånden, forteller Åge Nærdal, administrerende direktør i den norske avdelingen av det globale farmasikonsernet GSK til NRK.
Vil skape tillit
Legemiddelindustrien i hele Europa innfører nå et nytt regelverk der Dagens Medisin.
på selskapenes nettsider, skriver fagbladetGSK, en av verdens største legemiddelprodusenter, har selv valgt å gå ett skritt lenger for å eliminere mistanke om økonomiske bånd mellom seg og legene, som har ansvaret for å skrive ut resepter og anbefale medisiner til pasienter.
Den 1. januar sluttet GSK i Norge å betale leger og annet helsepersonell for å stille som foredragsholdere på selskapets salgsmøter. Om ett år blir de nye reglene gjeldende for GSK globalt.
– Mange har stilt spørsmål ved samarbeidet mellom leger og legemiddelfirmaene. Vi ønsket å fjerne tvilen som måtte være til stede ved å slutte å honorere foredragsholdere, sier Åge Nærdal, administrerende direktør i den norske avdelingen av det globale farmasikonsernet GSK, til NRK.
– Samhandling til pasientens beste
GSKs amerikanske konkurrent, legemiddelfirmaet Pfizer, hadde omtrent tilsvarende utbetalinger i honorarer til helsepersonell og helseorganisasjoner i fjor. De ønsker Legemiddelindustriens nye åpenhetsordning velkommen, men minner om at samarbeid er viktig.
– Samhandling mellom legemiddelprodusenter og helsepersonell kommer pasientene til gode i form av utvikling av nye legemidler og bedre pasientbehandling, mener selskapets daglige leder Sissel Lønning Andresen.
Andresen synes det er legitimt at legene får betalt for oppdragene de utfører for legemiddelprodusentene, men ser viktigheten av at allmennheten og myndighetene har tillit til partene.
– Vi tror at økt åpenhet kan bidra til å avmystifisere forholdet mellom legemiddelprodusenter og helsepersonell, sier hun.