Hopp til innhold

Lasteskip i brann: – Det går endelig rett vei

Det brenner fremdeles i et lasteskip fullastet med tømmer ved Vinga utenfor Göteborg, men kystvakta mener de har kontroll på slukkinga. Mannskapet på 17 personer befinner seg fremdeles om bord.

Mannskapet om bord på KBV 310 deltar i slukningsarbeidet av brannen på Almirante Storni utenfor Göteborg.

Mannskapet om bord på kystvaktskipet KBV 310 deltar i slukkingen av brannen på Almirante Storni. Søndag morgen var det ikke lenger åpne flammer.

Foto: Kustbevakningen/TT / NTB

– Vårt fartøy er på plass og holder på å bekjempe brannen med to vannkanoner, sier Valdemar Lindekrantz i den svenske kystvakta søndag morgen.

I tillegg bistår tre andre skip i slukkingsarbeidet med vannkanoner. Det skal ikke lenger være åpne flammer på skipet.

– Vi har lykkes med å hindre brannen fra å spre seg. Brannen er ennå ikke slukket, men vi har da lyktes med å hindre brannen i å spre seg til den øvrige lasten, sier Lindekrantz.

Rett før klokken 22 lørdag kveld sa redningsleder Anders Lännholm ved Sjøfartsverkets sjø- og flyredningssentral til NRK at brannen har begynt å minske, og at

«det går endelig rett vei etter mange timers brann».

Han tror det kommer til å brenne «en god stund til» før flammene er slokket.

Det er det 177 meter lange lasteskipet Almirante Storni som brenner. Skipet ligger for anker og er lastet med trevarer, og det er dette som har tatt fyr.

Hele mannskapet på 17 er fortsatt om bord på skipet, etter at kapteinen tidligere i ettermiddag avslo et forslag om å evakuere skipet.

– Det har i det store og hele gått bra med alle, men vi vet at noen av dem har pustet inn mye røyk i løpet av dagen. Vi har beredskap til å frakte dem med helikopter dersom de trenger medisinsk hjelp, sier Lännholm.

Intenst slokningsarbeid

Brannen på Almirante Storni ble meldt inn like etter kl. 1430 i ettermiddag.

Flere båter og helikoptre ble mobilisert, og etter hvert kom 13 brannmenn seg om bord i det brennende skipet. Sammen med mannskapet har de kjempet mot flammene i mange timer.

– Det har vært veldig vanskelig og det har brent utrolig mye. Det er store mengder trevirke om bord, og alt vannet vi har sprøytet på, tonn etter tonn, har ikke hatt så stor innvirkning, sier Lännholm.

Brannfolkene hadde først en plan om å forsinke brannen gjennom å sprøyte vann på trevarer som ennå ikke brant. Men planen fungerte dårlig ettersom mye av varene var pakket inn i plast.

Lännholm sier det er betydelige skader på skipet, men at det ikke er noen fare for at det skal synke.

– Vi vet ikke om vi klarer å få opp ankeret, eller om vi bare må slippe det. Vi planlegger nå hvordan vi skal få skipet til land, sier han.

Kapteinen ville ikke evakuere

Tidligere i kveld opplyste redningstjenesten at det brant på et område rundt 50 x 50 meter i størrelse.

– Jeg ser på livebilder fra helikopteret og det brenner mye. Det ser ikke bra ut, sa Lännholm da til Expressen.

–Det brenner med uforminsket styrke og har til og med blitt verre. Det er farlig for dem om bord, men kapteinen vil ikke evakuere, la han til.

Lännholm forteller at ifølge loven er det kapteinen som må ta beslutningen om å forlate skipet. Redningstjenesten foreslo på et tidspunkt å taue skipet inn til land for lettere å kunne slokke brannen.

– Vi synes vi har kommet med mange bra forslag, men kapteinen har ikke slått til på dem. VI kan ikke gjøre annet enn å si hva vi mener, sa Lännholm.

Blusset opp igjen etter sterk vind

Sterk vind i området gjør redningsarbeidet mer krevende, i tillegg til at det gir mer luft til brannen. Tidligere så det ut til at brannen var slukket, men den sterke vinden fikk den til å blusse opp igjen.

Flere taubåter er ved skipet for å bistå, i tillegg til en losbåt.

– Man har forsøkt å vende på fartøyet for å minske vindens påvirkning på brannen, sier Agne Hörnestig ved Sjöfartsverket til NRK.

Et redningshelikopter er i området og er klar til å heise mannskapet om bord dersom det skulle trengs.

Skipet ble bygget i 2012 og seiler under liberisk flagg.

AKTUELT NÅ