Det skriver valgforsker Anders Todal Jenssen i boken "Den medialiserte politikken" som kommer ut fredag.
- Hvis man undersøker kunnskapsnivået hos velgerne før og etter at de har blitt eksponert for fjernsynsvalg-kampen, så ser en at kunnskapen ikke øker, sier Todal Jenssen til nrknyheter.no.
Undersøkelsen er den eneste som er gjort i Norge når det gjelder effekten av TV under valgkampene.
- Effekten er null
Forskeren har undersøkt det han kaller to typer kunnskaper.
Den ene typen kunnskap kaller han faktakunnskap og handler om hvilke partier er med i regjeringen, hvor mange stortingsrepresentantker der er, og lignende spørsmål.
Den andre typen kunnskap går på folks forståelse av politikken otg dreier seg om deres evne til å sortere partiene på en høyre-venstre-skala.
- Verken TV 2 eller NRK klarer å øke kunnskapsnivået for noen av typene. Effekten er null, sier Todal Jenssen.
Han kan likevel gi en liten trøst til NRK.
NRK tiltrekker seg et publikum som i utgangspunktet har større kunnskaper enn det TV2-publikummet har, sier Todal Jensen.
Skaffer flere velgere
Selv om velgerne ikke lærer av å se på TV-sendingene så virker de mobiliserende.
- Flere oppgir å ha en oppfatning om hvilke partier som har et forhold til hvilke saker. Dermed virker TV som partiene ønsker, sier valgforskeren.
Todal Jenssen har ikke direkte tall for at TV-seeing øker valgdeltagelsen, men sier at det ligger i sakens natur.
Samtidig trøster han med at det ikke er farlig å se på TV.
- Det ser jo ikke ut til at folk blir dummere av å se valgsendingene, sier Todal Jensen.
Færre seere
Kanskje har publikum skjønt at de ikke lærer noe av å se på valgsendingene på TV. Tallene viser i hvert fall at stadig færre ser valgsendingene.
NRKs TV-sendte folkemøter har mistet 150.000 seere sammenlignet med kommunevalgkampen i 2003.
Det viser tall for fjernsyns-seing fra TNS Gallup.
Enda verre har det gått for TV2s Tabloid, som har mistet 60 prosent av sine seere siden forrige kommunevalg.
- Jeg tror dels at fokuset på rikspolitikere blir for stort og dels at valgkampen kjøres i fryktelig kjente spor, sier Anders Todal Jenssen om den fallende oppslutningen.