Hopp til innhold

Ladbare hybrider blir opptil 50.000 kroner dyrere

Fra 1. juli blir ladbare hybridbiler som går kortere enn 50 kilometer på strøm straffet i avgiftssystemet. Store og tunge hybrider blir mye dyrere.

BMW X5 hybrid

Avgiftsøkningen på BMW X5 hybrid øker med mer enn 44.000 kroner.

Foto: Hanne Hattrem / VG

Regjeringen opprettholder avgiftsøkningen på ladbare hybrider fra statsbudsjettet i fjor høst.

Fra første juli i år vil tunge ladbare hybrider med relativt kort elektrisk rekkevidde bli rammet knallhardt av vektavgiften.

Biler med kortere rekkevidde enn 50 kilometer får ikke lenger maksimalt vektfradrag i beregningen av engangsavgift.

  • En Volvo XC90 plugin hybrid får eksempelvis 30.168 kroner i økt engangsavgift
  • En Mercedes GLE500e øker med 49.850 kroner i avgift.
  • BMW X5 hybrid øker nesten like mye, med mer enn 44.000 kroner.

Samtidig får ladbare hybrider som Mitsubishi Outlander og Toyota Prius ikke ekstra avgift.

Mercedes GLE500e

Mercedes GLE500e øker med nesten 50.000 kroner i avgift.

Foto: Hanne Hattrem / VG

– Nå er det løp og kjøp

– Bilene med høy vekt og kort elektrisk rekkevidde får størst endring i bilavgiften fra 1. juli i år. sier administrerende direktør Atle Tuverud i Bilforlaget til NRK.

  • Tabellen med oversikten om hvordan reglene slår ut for alle bilmodellene kan du lese hos bilnorge.no.

Tuverud sier til NRK at det er rimelig å anta at den økte avgiften vil slå ut i tilsvarende høyere bilpris.

– Nå er det løp og kjøp. Mange bilforhandlere vil nok gjøre sitt ytterste for å levere ut så mange biler som mulig før 1. juli, sier Tuverud.

AKTUELT NÅ