Hopp til innhold

Lover medisinsk utstyr til nye Kystvakt-helikoptre

Forsvaret jobber nå med å finne ut hvilket medisinsk utstyr Kystvaktas nye helikoptre trenger for å oppfylle dagens krav, sier generalinspektøren i Luftforsvaret.

Kystvaktas nye helikoptre vil likevel komme med det medisinske utstyret som er påkrevd, lover generalinspektøren i Luftforsvaret.

NRK skrev i går at det ikke er bestilt medisinsk utstyr til Kystvaktas nye NH90-helikoptre, som fra neste år skal erstatte dagens Lynx-helikoptre, som opereres av Luftforsvarets 337 skvadron.

NRK har vært i kontakt med flere personer i det redningstekniske fagmiljøet i Luftforsvaret, som er svært bekymret over flere forhold rundt anskaffelsen av de nye NH90-helikoptrene.

Særlig bekymret er NRKs kilder i Luftforsvaret over at de nye helikoptrene ikke er bestilt med det medisinske materiellet de mener er nødvendig for å kunne redde liv.

– I januar 2015 får vi et helikopter uten noe medisinsk utstyr. Alt som er der er en blank dørk med feste til båre, sa en person som er i operativ tjeneste på NH90 til NRK mandag.

– I løpet av 2015

Per Egil Rygg

Generalinspektør for Luftforsvaret, Per Egil Rygg, håper å ha det medisinske utstyret om bord på NH90-helikoptrene i løpet av 2015.

Foto: Ola Helness / NRK

Men tirsdag sier generalinspektør for Luftforsvaret, Per Egil Rygg, at det jobbes med å få det medisinske utstyret på plass. Forhåpentligvis i løpet av neste år.

– Når det gjelder det medisinske utstyret har vi et eget prosjekt som skal tilrettelegge for å få medisinsk utstyr om bord, og vi håper at det skal være gjennomført i løpet av 2015, sier han til NRK.

Rygg understreker at NH90 er en betydelig bedre redningskapasitet enn Lynx, da den har både bedre rekkevidde og større hastighet. Dermed gjøre en mye bedre innsats på det området.

– Vi setter NH90 delvis i drift i begynnelsen av 2015 så den kan begynne å gjøre en jobb der når vi faser ut Lynxen, sier Rygg.

Varslet tidligere

Flere i Luftforsvaret NRK har snakket med sier at man allerede har varslet om det manglende utstyret flere ganger, uten å bli hørt. En redningsmann i Luftforsvaret NRK har snakket med sier det er snakk om «en varslet krise», og viser til konklusjonen fra en intern arbeidsgruppe i 2012.

Han mener Kystvakta og 337-skvadron fra 1. januar 2015 ikke vil være klare til å løse oppdraget sitt, slik det er beskrevet i dag.

– Uten hjertestarter kan vi ikke drive gjenopplivning. Vi trenger festeanordning for medisinsk utstyr, hjertestarter, monitor, og sugeanordning for luftveier for i det hele tatt å kunne gjøre jobben vår, fortalte redningsmannen til NRK mandag.

Artikkelen fortsetter under bildet

Fransk NH90

Forsvarsdepartementet vedtok i 2001 anskaffe 14 helikoptre av typen NH90. Åtte av disse skal erstatte Kystvaktas seks helikoptre av typen Westland Lynx. Dette er et fransk NH90-helikopter, avbildet i 2012.

Foto: FRED TANNEAU / Afp

– Kommer til å være på påkrevd nivå

Kravspesifikasjonen som nå gjelder for NH90 er fra 1999.

Det er foreløpig ikke bestemt hva slags utstyr Kystvaktas nye helikoptre vil få, men ifølge Rygg arbeider en intern arbeidsgruppe i Forsvaret med å finne ut hva helikoptrene trenger for å oppfylle dagens krav til avansert medisinsk førstehjelp.

– Ja, helikoptrene kommer til å være på det nivået som er påkrevd. NH90 er ikke et redningshelikopter, det er et kystvakthelikopter, og det er først og fremst det som er oppgaven, sier generalinspektøren.

– I tillegg kan den også gjøre innsats i redningsøyemed, og det er den meget godt egnet til.

LYNX-helikopter

Westland Lynx-helikoptrene har vært operative for Kystvakta siden 1983, men begynner å nærme seg slutten på teknisk levealder, ifølge en stortingsmelding.

Foto: HANDOUT / SCANPIX

AKTUELT NÅ