Andrew Bleeker var en av Obamas PR-medarbeidere som sto bak den vellykkede valgkampanjen «Change». Han var blant annet en av grunnleggerne til nettsiden
.LES MER:
I dag var han i Oslo for å forelese om hvordan man lykkes i å bruke sosiale medier som Facebook, Twitter og blogger i valgkamper.
Brukte Facebook for å sanke stemmer
I Obamas suksessrike valgkamp i 2008 var det en enorm satsning på sosiale medier, og ifølge Bleeker er satsingen essensiell i alle valgkampanjer.
LES OGSÅ:
– Vi var 100 personer som jobbet med nye medier. De fleste valgkampanjer bruker kanskje et par stykker til denne jobben, sier Bleeker.
Han har noen stalltips for hvordan sosiale medier kan brukes til å generere stemmer.
– Man må ha et mål med kampanjen og en klar beskjed som skal mobiliseres. Det er viktig å bygge et nettverk tidlig i kampanjen. Vi brukte Facebook for å finne ut hvor folk bodde og hva de var opptatt av, sier Bleeker.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Han trekker spesielt frem én Facebook-kampanje som viste seg å være å være effektiv.
– Vi brukte en applikasjon på Facebook for å få folk til å klikke på «commit to vote». Da fikk man opp en liste med Facebook-venner hvor man kunne sende invitasjoner videre til dem for at de skulle gjøre det samme. Vi hadde også en konkurranse om å invitere flest mulig venner til på stemme på Barack Obama, sier Bleeker.
– Valget avgjøres ikke på sosiale medier
Svein Tore Marthinsen er valganalytiker og holder foredrag om sosiale medier, blant annet for politiske partier. Han mener bruken av sosiale medier i politikken er overvurdert.
Marthinsen viser til en undersøkelse utført av TNS gallup i 2009 som viser at bare åtte prosent av velgerne lar seg påvirke av sosiale medier under valgkampanjer.
– I 2009 snakket man om at dette var det siste valget som ble gjennomført på vanlig måte, og at sosiale medier ville bli utslagsgivende i fremtidige valgkampanjer. Jeg er uenig i det og tror effekten av sosiale medier i politikken er overvurdert, sier Marthinsen.
Han mener det fortsatt er TV, radio og avis som er de viktigste verktøyene i en valgkampanje.
– Sosiale medier blir stadig viktigere, men per i dag er det ikke der valget blir avgjort.
– Norske politikere fomler
Marthinsen mener at norske politikere fomler litt i bruken av sosiale medier.
– Norske politikere har mistet et viktig poeng når det gjelder sosiale medier. De glemmer at poenget er å komme i dialog med velgerne og kjører enveiskommunikasjon, sier han.
Han legger til at flere av politikerne har blitt bedre.
– Nestleder i SV Bård Vegard Solhjell og Arbeiderpartiets Hadia Tajik er blant de som har skjønt bruken av sosiale medier. Statsminister Jens Stoltenberg, utenriksminister Jonas Gahr Støre og SV-leder Kristin Halvorsen er også habile brukere.
Flere politiske rådgivere dukket opp for å høre foredraget. Men av norske politikere var det bare Bård Vegard Solhjell (SV) som kom på Bleekers foredrag.
– Forskjellen ligger i pengene
Førsteamanuensis i medievitenskap ved Handelshøyskolen BI, Martin Haug, mener at å sammenligne norsk og amerikansk valgkamp blir som å sammenligne fotballspillere i 4. divisjon med de som spiller i Champions League.
– Obamas kampanje har verdens mest profesjonelle planleggere. Det kan ikke sammenlignes med norsk lokalpolitikk.
Haug mener den store forskjellen på norsk og amerikansk politikk er pengene.
– I Norge har i politikerne ressursene til en amerikansk valgkampanje. Dermed blir den norske valgkampanjen mer genuin, sier han.
Heller ikke Haug tror sosiale medier blir avgjørende i høstens valg.
– Sosiale medier kan bidra til å aktivere velgerne, men det er nok ikke der avgjørelsen til velgerne blir tatt.