- Det er uklokt og sterkt betenkelig at Forsvaret ser ut til å ha dysset ned opplysningen om at Twin Otter-flyet som styrtet i 1972, ble ført av en alkoholpåvirket kaptein, sier Marit Nybakk (Ap) til NTB.
KRITISERER: Leder av forsvarskomiteen på Stortinget, Marit Nybakk (Ap), mener Forsvaret burde frigitt opplysningene om den alkoholpåvirkede kapteinen til de pårørende på et tidligere tidspunkt. (Foto: Scanpix)
Avisen Nordlys skriver fredag at kapteinen på Twin Otter-flyet som styrtet på Grytøya i Troms 11. juli 1972, var påvirket av alkohol. 17 mennesker omkom, blant dem flere barn.
Nybakk sier at dersom det er riktig at flykapteinen var påvirket av alkohol, står hennes kritikk av Forsvaret fast, selv om det på 70-tallet var såkalt kald krig mellom øst og vest og Forsvaret fulgte en årelang tradisjon med å holde tilbake informasjon.
Skvadronsjef
Etter det NTB får vite fra annet hold, skal flykapteinen på ulykkesflyet ha vært sjef for 719-skvadronen, som blant annet fløy en militær charterrute mellom Bodø og Tromsø. I Luftforsvaret skal det ha vært alminnelig kjent i alle år siden ulykken at flykapteinen var alkoholpåvirket da flyet tok av ulykkesdagen, men kunnskapen om dette ble holdt internt.
Flykapteinen skal ha festet hele natten før han satte seg ved spaken i Twin Otter-flyet.
Det er dramatisk at flykapteinen ikke ble stanset i promillekontroll, sier Nybakk. Hun sier man må regne med at slikt aldri ville kunne skje i dag.
Avgradert
Forsvaret har nå avgradert ulykkesrapporten, 33 år etter ulykken.
Ifølge flysikkerhetsinspektør i Forsvaret, Clamer Meltzer, skjer avgraderingen etter en anmodning fra pårørende.
- Mange har bedt om innsyn i rapporten, men alle tidligere søknader har blitt avslått. 33 år etter er det imidlertid ikke funnet gode nok grunner til fortsatt å holde rapporten hemmelig. Den var gradert fortrolig og dels"strengt fortrolig". De pårørende som ønsker det, vil få tilgang til rapporten, opplyser Meltzer.
Twin Otteren kolliderte med et fjell på Grytøya kort til etter at det lettet fra Bardufoss. Ulykken er den største luftfartskatastrofen i Forsvaret noen gang.