Kriserammet offshorenæring: – Ikke tidspunktet å sende selskaper i skifteretten

Offshorerederiene slet med høy gjeld allerede før korona-krisen. Nå kan næringen få mer støtte

Vibeke Stray Giek

TAR SELVKRITIKK: Teamleder Vibeke Stray for offshore, olje og gass i Giek erkjenner at de var for rause med garantiene.

Foto: Pressebilde / Giek

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Det statlige Garantiinstituttet for eksportkreditt, eller Giek, er en av de største kreditorene i offshorenæringen.

Offshorerederiene har slitt tungt etter oljeprisfallet fra 2014 til 2016. Etter flere år med nedtur, begynte markedet å hente seg noe inn i 2019. Så kom koronakrisen og et kraftig fall i oljeprisen.

Teamleder for offshore, olje og gass i Giek, Vibeke Stray, kaller dagens situasjon en trippel krise.

– Det er praktiske utfordringer med å drive skip og flytte mannskap på grunn av korona-restriksjoner, oljeprisfallet setter skipenes leiekontrakter med oljeselskapene under press og kronesvekkelsen har gitt mange selskaper akutte likviditetsproblemer.

Les også: Mener vi er uker unna konkurser i offshorenæringen

Høy gjeld

Men offshorerederiene har hatt store utfordringer lenge før koronakrisen. I forkant av oljekrisen i 2014 ble det bygget mye fartøy og utstyr.

– Giek tilbød finansiering til offshorerederiene for å sikre at bygging av nye skip og utstyr gikk til norske verft og leverandører, sier Stray.

Men det førte også til at gjelden hos rederiene vokste. De siste fem årene har det vært behov for avdragsutsettelser i rederienes gjeld, ifølge Giek.

– Her har det pågått en større ryddejobb over lang tid, hvor det har vært behov for å redusere antall skip i flåten, samt å redusere gjeldsnivået. I denne sektoren har Covid 19 og oljeprisfallet gjort situasjonen svært akutt. Eventuelle bidrag fra Giek her vil være et ledd i å minimere statens totale tap på lengre sikt.

Hun mener imidlertid det er viktig at man nå sikrer at næringen overlever.

– Det er nødvendig for å unngå konkurs i dagens situasjon. Konkurs vil bety tap av arbeidsplasser og kontrakter for de skipene som er fortsatt er i aktivitet. Dette er ikke tidspunktet for å sende selskaper og arbeidsplasser i skifteretten.

Tar selvkritikk

Samtidig innrømmer Stray at Giek har vært for rause med finansieringen til selskapene i denne næringen. Det var Dagens Næringsliv som først omtalte selvkritikken.

– Både rederne, bankene og GIEK må ta selvkritikk på at vi bidro til å bygge opp en stor offshore-flåte som viste seg å være sårbar for det store fallet i oljeprisen i 2014. Samtidig var det viktig etter finanskrisen i 2008 å sørge for at norske verft og underleverandører fikk mest mulig byggeoppdrag i konkurranse med utenlandske selskaper, sier hun.

Har dere finansiert selskaper i denne bransjen som ikke nødvendigvis har vært levedyktige på sikt?

– Hvert enkelt selskap og enkelt skip som vi finansierte ble grundig kredittvurdert i Giek. Det er summen av selskaper og skip som ble problemet over tid. I 2013 begynte vi å stramme inn i et forsøk på å bremse ned byggingen, men måtte samtidig forholde oss til at industrien vår trengte flere nye oppdrag.

– Viktigst å redde arbeidsplasser

Statsminister Erna Solberg og finansminister Jan Tore Sanner har vært klare på at «sunne» eller levedyktige bedrifter skal få støtte i regjeringens krisepakker.

Det er likevel bred politisk enighet om å ta vare på maritime næringer. Ap-leder Jonas Gahr Støre sier til NRK at det blir avgjørende å ta vare på denne bransjen fremover.

– Disse selskapene sitter på verdifull kompetanse som kan bli avgjørende for grønne fremtidsnæringer innen havvind og elektrifisering innen skipsfart.

Equinors Dudgeon Offshore Wind Farm vindmølleanlegg utenfor England.

VIL INN I HAVVIND: Offshorenæringen ønsker å bli en del av myndighetenes satsing på havvind. Så langt er havvind avhengig av store, statlige subisider.

Foto: Jan Arne Vold / Equinor / Jan Arne Vold / Equinor

Frp-politiker Jon Georg Dale mener det er nødvendig å sikre at de store industribedriftene ikke går over ende.

– Det viktigste nå er å redde arbeidsplasser. Det å redde selskaper innen verfts og leverandørindustri er en del av dette.

Jobber med pakker

I en undersøkelse som Rederiforbundet har gjennomført blant sine medlemmer viser at offshore service-rederiene forventer et omsetningsfall på rundt 25 prosent, mens riggselskapene forventer en nedgang i omsetningen på 30 prosent.

To av tre offshore service-rederier oppgir at det kan være nødvendig å permittere ansatte.

NHO-sjef Ole Erik Almlid opplyser at det jobbes med egne pakker på olje og gass, leverandørindustrien og verftene, for å sikre at levedyktige rederier og verft overlever.

– For å sikre at denne næringen skal overleve må avskrivningsreglene endres slik at appetitten på investeringer øker. Regjeringen har levert nå tre krisepakker til norsk næringsliv for å bøte på de dramatiske utslagene koronakrisen har for norsk økonomi, bedrifter og arbeidsplasser. Men hittil har industrien fått lite drahjelp, sier han.

Ole Erik Almlid

VIL REDDE ARBEIDSPLASSER: NHO-sjef Ole Erik Almlid jobber med egne tiltakspakker for selskaper innen olje og gass for å sikre at levedyktige rederier overlever.

Foto: Terje Pedersen

– Skal norsk leverandørindustri overleve, må hjulene holdes i gang hos de store industriaktørene som kjøper tjenestene av de mindre leverandørene. Med en oljepris som var dalende allerede før krisen, er appetitten på investeringer i oljebransjen nærmest fraværende når koronakrisen kommer på toppen, sier Almlid.

Reddet inntil videre

Rederiet Solstad Offshore har slitt med skyhøy gjeld de siste årene. Denne uken kom det kriserammede rederiet til enighet med långiverne som sikrer dem inntil videre.

Daglig leder Lars Peder Solstad sier til NRK at de nå har en måned på å bli enige med om en bindende avtale.

Lars Peder Solstad, konserndirektør Solstad Farstad

ØNSKER SEG GRØNNE OPPDRAG: Daglig leder Lars Peder Solstad i Solstad Offshore ser for seg flere oppdrag innen havvind.

Foto: Frode Berg / NRK

Betyr det at konsernet er reddet fra konkurs?

– Bransjen som vi er i, og alle som jobber mot offshore, har hatt tøffe tider. Likevel har det vært for mye gjeld i selskapene hos oss som har hatt et gjeldsnivå som ikke har stått i stil for hvordan markedene har vært, sier daglig leder Lars Peder Solstad og legger til:

– Dermed har vi hatt en forhandling med våre långivere rundt det. Vi har kommet til enighet om at den løsningen som ligger på bordet, som også innebærer redusert gjeld som er det beste for selskapet fremover.

Kvitter seg med skip

Analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou tror offshorenæringen kommer til å få en bratt og rask nedtur som følge av utfordringer knyttet til koronaviruset, og kutt i investeringer og driftskostnader hos oljeselskapene.

– Vi forventer at antall båter i opplag vil øke i takt med generelt lavere aktivitet i Nordsjøen med færre rigger som opererer offshore.

Erik Tønne

VENTER FLERE SKIP I OPPLAG: Analysesjef Erik Tønne i Clarksons Platou sier ratene for offshorebåtene nå ligger under driftskostnader.

Foto: Pressebilde / Clarkson Platou

I dag er det cirka 330 offshore servicebåter i Nordsjøen. Av dem ligger rundt 70 skip i opplag. Tønne tror antall skip i opplag vil øke kraftig fremover etter hvert som aktiviteten går ned.

– Utviklingen har vært svært negativ for rederne de siste ukene og ratene for korte kontrakter er i dag mer enn halvert fra det vi så for bare noen få uker siden. Ratene ligger langt under driftskostnader hvilket betyr at rederne taper penger for hver tur. Og vi tror det blir verre fremover.

Solstad Offshore

HÅPER PÅ BEDRE TIDER: Solstad Offshore har vært gjeldstynget i flere år. Selskapet der Kjell Inge Røkke og John Fredriksen er på eiersiden fikk til avtale med kreditorene midt i koronakrisen. Nå kvitter rederiet seg med flere av skipene.

Foto: Thomas Halleland / NRK

Status Norge

Sist oppdatert: 05.06.2020
8504
Smittet
23
Innlagt
238
Døde

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger