- Det pågår nå et møte for å finne ut av hva vi skal gjøre videre. Vi må se på nye muligheter for å få nødlosset skipet, sier distriktssjef i Sjøfartsdirektoratet Knut Kristensen til NTB.
Problematisk med grunner
Sjøfartsdirektoratet forberedte onsdag formiddag en nødlossingsoperasjon hvor kystvaktskipet "Tromsøs" pumpeutstyr sammen med Sjøfartsdirektorates skulle benyttes for å pumpe bulkskipet "John R" tom for olje.
Sjøfartsdirektoratet vurderte også å bruke helikopter til å løfte pumpeslanger fra Kystvaktskipet "Tromsø" og over havaristen, men også dette har de nå måttet gi opp.
- Hovedårsaken til at vi må se på nye muligheter for nødlossing er blant annet at vi har funnet noen nye grunner i nærheten av havaristen som ikke sto avmerket på sjøkartet. Disse grunnene gjør det problematisk å gå inn med KV Tromsø så nært opp til havaristen som vi må for å få til nødlossing, sier Kristensen til NTB.
Han opplyser også at det har vært problematisk å skaffe helikopterhjelp fordi helikopterselskapene er skeptiske til å arbeide i mørket.
Flere forsøk mislyktes
Tidligere onsdag forsøkte Kystvakten og mannskap fra "John R" å starte hjelpemotorene slik at løfteutstyret på "John R" kunne brukes, men dette mislyktes grunnet problemer med nødstrømsaggregatet på båten.
Det ble også foretatt forsøk med å løfte nødlosseutstyret om bord i havaristen fra bergingsskipet "Oljevern II", men fartøyets kranutstyr var ikke langt nok.
Etter planen skulle nødlossingen starte like etter midnatt natt til onsdag, og tømmingen var beregnet til å være ferdig innen onsdag morgen. Oljen fra "John R" skal pumpes over i Trollskall som ligger klar i området ved havaristen.
Haster med berging
Bergingen av skipet starter straks "John R" er tømt for olje.
Ifølge bergingsselskapet Taubåtkompaniet AS i Trondheim haster det med å starte bergingen. Selskapet hadde to båter og ti mann på plass ved havaristen tirsdag kveld.
- I løpet av dagen får vi undersøkt skipet. Skadene i maskinrommet og lasterommene må tettes før forsøket med å få skipet av grunn kan starte, sier daglig leder Ole Bjørnevik i Taubåtkompaniet til Aftenposten. Bjørnevik karakteriserer bergingsforsøket som risikofylt.
Gresk rederi
Ifølge SFT var det 620 tonn tung bunkersolje, 71,8 tonn dieselolje og 10 tonn smøreolje om bord i det kypriotiske skipet "John R", som gikk på grunn 3,5 nautiske mil vest for Grøtøy i Troms mandag klokken 13.25.
Skipet var på vei fra Liverpool til Murmansk for å hente en kull-last som skulle til Brindisi i Italia.
Skipet fra 1983 er på 52 000 dødvekttonn, 215 meter langt og 32 meter bredt. "John R" eies av det greske rederiet Transmed Shipping Ltd. i Aten og er klasset i Maritime Register of Russia.