NRK Meny
Normal

KrF vil fjerne krav til flygelederne

Lederen i Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, vil konkurranseutsette flytårntjenestene og gå bort fra kravet om at flygeledere må snakke norsk.

Flygeleder i tårnet på Gardermoen. Knut Arild Hareide (innfelt)

Lederen i Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, vil gjøre endringer i kravene til norske flygeledere.

Foto: Eva Rose Furumyr / NTB scanpix

Det er Hareides løsning for å forhindre at mangel på flygeledere hos Avinor skal lamme flytrafikken slik den gjorde i sommer. Hull i vaktplanene førte til forsinkelser og kanselleringer, til stor frustrasjon blant passasjerene.

Problemene ble så store at de til slutt endte i krisemøter.

Les: Avinor ga 40 av 65 flygeledere fri – verst på forsinkelser i Europa
Les også: Eurocontrol: – Europa ble påvirket av Avinors flygelederproblemer

Vil fjerne Avinors monopol

Slike tilstander vil Knut Arild Hareide (KrF) unngå i fremtiden.

– Vi ser altså at ved at vi ikke har den nødvendige konkurransen, så blir vi sårbare. Vi mangler flygeledere i perioder.

Løsningen fra KrF er å fjerne Avinors monopol, og dermed konkurranseutsette flytårntjenesten, samt å fjerne kravet om at flygeledere i Norge må kunne snakke norsk. Forslaget har flere borgerlige partier luftet tidligere.

– Så blir dette vedtaket fra KrF gjennomført i Stortinget og vedtatt der, så vil vi få et bedre Avinor og et bedre tilbud for de reisende, sier Hareide.

– Må tenke lenger enn fram til sommeren

Lederen i Norsk Flygelederforening, Robert Gjønnes, tror ikke KrFs forslag vil løse utfordringene.

– Jeg tror egentlig fra det politiske at man er litt desperat etter å vise handling i forhold til å gjøre noe.

Avinor henviser til Samferdselsdepartementet, som på sin side ikke vil si noe før de har gitt sin uttalelse til Stortinget i starten av januar.

Gjønnes advarer mot å fly på det første og beste forslaget.

– Det er i alle fall viktig å klare og tenke lenger enn fram til neste sommer, i forhold til å finne de gode løsningene her. Det er manko på flygeledere, og de kommer ikke «rekende på ei fjøl». Og når det også er manko i stort sett hele Europa på generelt grunnlag, så er det en utfordring, sier Gjønnes.

Les også: Norwegian krever utenlandske flygeledere

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger