– Når jeg parkerer og tar kvelden, sitter jeg og skjelver. Det er den bismaken i kjeften etter smellen, sier Bård Pettersen.
12. januar hadde yrkessjåføren englevakt da hengeren til et utenlandsk vogntog smalt inn i frontruta hans.
Kollisjonen på E6 ved Smalåsen på grensa mellom Trøndelag og Nordland sendte Pettersen og vogntoget han satt i ut i en åker.
Yrkessjåføren var heldig. Forslått slapp han unna med livet i behold – men gleden ved å kjøre bil ble borte.
– Du vet ikke hva som møter deg rundt neste sving. Det er lite artig.
– Bedre at en arbeidsdag går fyken enn et helt liv
I kveld møttes yrkessjåføren og Håkon Brox samferdselsminister Jon Georg Dahle (Frp) og stortingsrepresentant Bjørnar Moxnes (Rødt) i NRKs Debatten for å diskutere hvilke tiltak som må til for å øke trafikksikkerheten på norske veier.
Se hele Debatten nederst i saken.
Foruten bedre veivedlikehold og økt respekt for tunge kjøretøy, tror Pettersen på flere kontroller.
– Vi må ha kontroll på grensa og på veiene av både kjøretøy og sertifikat. Mange sjåfører mangler respekt og kompetansen som kreves for å kjøre tunge kjøretøy.
– Vil ikke flere kontroller hemme yrkessjåfører?
– Jo, men det er bedre at arbeidsdagen går fyken enn at noen får et helt liv ødelagt.
To uker i koma
Innføring av døgnbemannet grensekontroll av vogntog opptar også Håkon Brox.
Han ønsker at alle tunge kjøretøy på vei inn i Norge skal kontrolleres på grensa.
– Det må være krav nummer én, så myndighetene har mulighet til å sjekke både førerkort og kjøretøyets tekniske tilstand.
Familiefaren ble liggende i over to uker i kunstig koma etter at et utenlandsk vogntog dundret inn i personbilen han satt i 2015. Brox fortalte først historien sin til Nordlys.
Det var desember og glatt. Ifølge dommen fra Nord-Troms tingrett manglet polakken kjøreerfaring på vinterføre og kjørte i høy hastighet. I retten ble det påpekt at selv om vogntogets dekk var godkjent «var de lite egnet under de rådende kjøreforhold».
Brox´ Audi ble smadret i møtet med semitraileren i Balsfjord. Brox satt fastklemt og måtte få livreddende behandling.
– Det går bra i dag, i forhold til hvordan det kunne ha gått, men jeg har fortsatt smerter og fysiske utfordringer.
Ny ulykke
Ifølge Brox kan trafikksikkerheten økes dersom antallet utenlandske vogntog på norske veier reduseres.
– Myndighetene må tenke alternativ transport for å avlaste tungtransport på veiene. Flere fraktbåter og mer togtransport kan ta mer av den enorme veksten i import og eksport.
To år senere var den samme polske sjåføren involvert i en annen ulykke med semitrailer på glatt føre. To personer ble alvorlig skadet i Åmot i Hedmark.
Brox synes antallet kontroller er for lite, og at regelverket er for slapt.
– Det står ikke på penger i Norge, men villigheten til å bruke dem. Folk har krav på at veiene blir så trygge som de kan bli.