Samtidig må alle landets rederier gjennomgå sikkerhetssystemer, navigering og evakueringsløsninger.
Tiltakene foreslås etter Sleipnerulykken. Direktoratet la fram tiltakene i dag, og de trenger nær 30 stillinger de neste tre årene for å sette tiltakene i verk.
Sjøfartsdirektør Ivar A. Manum skriver i sitt foreløpige forslag til oppfølging av Sleipner-kommisjonens anbefalinger at direktoratet har foreslått nødvendige endringer i det internasjonale regelverket for hurtigbåter.
Slike internasjonale endringer tar tid å få satt ut i livet, og derfor vil Sjøfartsdirektoratet i første omgang vurdere særkrav for norske fartøyer.
27 forslag
27 konkrete anbefalinger er så langt vurdert og gitt forslag til løsninger. Det er behov for en ressursøkning til direktoratet på 6 millioner kroner i 2001, 11 millioner kroner i 2003 og 14 millioner kroner i de påfølgende år.
Dette tilsvarer en bemanningsøkning på henholdsvis 11, 20 og 28 årsverk. Denne økningen knytter seg i hovedsak til hurtigbåter. Skal noen av kontrollprinsippene overføres til andre fartøygrupper, er det snakk om tall i en helt annen størrelsesorden, skriver Sjøfartsdirektoratet i sitt foreløpige forslag.