Hopp til innhold

Krever endring av eksamen: – Viser ikke det elevene kan

Vi må vurdere andre måter å måle elevers kunnskap på, mener Elevorganisasjonen. En bjørnetjeneste å avskaffe eksamen, sier kunnskapsministeren.

Elever Hartvig Nissen videregående skole

Elever fra Hartvig Nissens skole er ikke enige om hva de syns om eksamen. Fra venstre: Hanneline Mjåland (17), Susanna Sørensen (17), Alma Lyngstad (17) og Ida Blixt Flaten (17)

– Det er veldig dumt hvis man har én dårlig dag, og den dagen er på eksamen, sier Susanna Sørensen (17).

– Men hvis du vet at du kommer til å måtte bruke et tema igjen på slutten av året, da frisker du det opp, og lærer faktisk bedre, svarer Alma Lyngstad (17).

Eksamen nærmer seg, og elever på Hartvig Nissens skole i Oslo blir ikke helt enige om hva de syns om den. Beskjeden fra Elevorganisasjonen er derimot klar: dagens eksamenssystem må endres.

– Eksamensordningen som den er i dag er det mange feil med. Vi vil se på andre måter å drive sluttvurdering på, som ivaretar hele kompetansen til eleven og hvor eleven faktisk får testet det han er god på. Vi har bedt kunnskapsdepartementet opprette en ekspertgruppe som skal se på sluttvurdering og komme med forslag til hvordan vi kan gjøre det bedre, sier Kristoffer Hansen, leder i Elevorganisasjonen.

Vil avskaffe eksamen

Kristoffer Hansen

– Eksamen må endres, mener leder i Elevorganisasjonen, Kristoffer Hansen.

Foto: Lotten Christiansen / NRK

AUF og Sosialistisk Ungdom går enda lengre. De vil avskaffe eksamen og erstatte den med mappevurdering: at prøver og prosjekter i alle fag samles i mapper som evalueres av ekstern sensor på slutten av året.

– Eksamen er å spille lotto med elevenes fremtid. Det er fem timer i en svett gymsal som avgjør mer enn jobben du gjør hele året gjennom. Det er urettferdig og det er dumt for skolen, og derfor vil vi bytte det ut med mappeevaluering, sier SU-leder Nicholas Wilkinson.

– Dagens system er urettferdig og gjør at vitnemålet preges av det du klarer å prestere der og da, istedenfor det du egentlig kan og har lært gjennom hele skoleåret, sier AUF-leder Mani Hussaini.

– En bjørnetjeneste

Men Unge Høyre mener at å avskaffe eksamen er en dårlig ide. Og mappevurdering vil kreve mer ressurser, sier leder Kristian Tonning Riise:

– Det er sunt å ha en slags sluttvurdering av eleven og det er også fornuftig å øve seg på det å måtte prestere under press, som man må i arbeidslivet ellers,

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen står i Vandrehallen på Stortinget

– Eksamen er nyttig for elevene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Det er ingen planer om å endre på eksamenssystemet eller vurdere andre alternativ, sier Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen:

– Jeg er for at vi skal ha dagens eksamenssystem, og da er det heller ikke noe behov for en stor ny runde på det. Jeg mener at eksamen er nyttig for elevene, det gjør at elevene kan lære ekstra, det gjør at de er forberedt på høyere utdanning. Det vil være å gjøre elevene en bjørnetjeneste, hvis første gang de skal møte en eksamen er hvis de begynner på universitet eller høgskole.

AKTUELT NÅ