NRK Meny
Normal

Krever at femsifrede telefonnumre fjernes

Forbrukerrådet krever at alle offentlige etater og instanser fjerner de 5-sifrede telefonnumrene som det koster store summer å ringe til.

Mobiltelefoner i hender

Fra høsten av blir offentlige institusjoner pålagt å avskaffe de 5-sifrede numrene man må ringe for å komme i kontakt med dem.

Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

I dag må man gjerne betale opptil flere kroner per minutt for å ringe til kommuner eller andre offentlige institusjoner – også når du står i kø og venter på svar. Selv om Oslo kommune nå tilbyr et ordinært 8-sifret nummer, bruker fortsatt 60 prosent av dem som ringer dit det gamle nummeret som tapper dem for flere kroner i minuttet.

Telenor og Telia innrømmer at dyre femsifra nummer ikkje har ekstra funksjonar

Da NRK ringte for å snakke med avdelingsdirektøren for administrative konserntjenester og innbyggerservice i Oslo kommune, Jon Øgar, kostet samtalen 27 kroner for 13 minutter.

Øgar lover nå å fjerne nummeret til høsten og innrømmer at det er urimelig at innbyggerne skal betale dyrt for å snakke med en saksbehandler i kommunen.

– Tanken er helt opplagt at vi avvikler det i løpet av høsten. Det er ikke ønskelig for oss, og det er kun for å ha en smidig overgang for dem som bruker det gamle nummeret at vi ikke fjerner det med en gang, sier han.

Screenshot av Oslo kommunes kontaktside

Oslo kommune har valgt å kun fronte det 8-sifrede nummeret på sine nettsider. Flertallet av dem som ringer til kommunen benytter seg likevel av det gamle nummeret. Til høsten vil det være helt avviklet, lover Jan Øgar.

Vil ha slutt på dyre femsifrede telefonnumre

Skal bli gratis

EU-domstolen har slått fast at alle bedrifter nå må kutte ut spesialtelefonnummer for kundeservice-telefoner som det koster dyrt å ringe opp. Det skal være gratis å ta slike telefoner, og innen 15. oktober i år skal alle 5-sifrede numre være borte. Men mange kommuner og offentlige etater har fremdeles disse numrene. Det reagerer Forbrukerrådet sterkt på.

– Helseforetakene bør følge etter, sier fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet.

Hun påpeker at om lag 20 offentlige virksomheter fremdeles tilbyr folk å ringe 5-sifrede nummer, blant annet sykehus og helseforetak.

Ringte kundeservice – ble overrasket da han fikk regningen

Enklere tilgang

– God service til innbyggerne betyr enkel tilgang til offentlige etater, og det betyr at det skal gå an å ringe til det offentlige uten at det koster noe ekstra, sier Vogt.

Hun understreker at det er en del sårbare forbrukere som ofte må ta kontakt med det offentlige, men ikke har råd til å ta dyre telefonsamtaler gjentatte ganger.

De 5-sifrede telefonnumrene ble innført for at de skulle være lette å huske i en tid da man ikke hadde mulighet til å lagre numre på mobiltelefonen. I dag har man ikke lenger det samme behovet.

NRK har et åttesifret telefonnummer, til egen kundeservice. Det koster ikke noe utover vanlig mobiltakst. For nyhetstips har NRK det femsifrede telefonnummeret 03030, hvor du kommer til telefonsvarer etter ett minutt i kø. Minuttet i kø koster 2,50 kroner, og informasjon om kostnadene finnes her.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger