Hopp til innhold

Kommunene vil leie flere elbiler

Norske kommuner vil skaffe seg langt flere elbiler etter at regjeringen har innført momsfritak på leasing. Asker kommune vil spare 1,5 millioner i året – og vil raskere fase inn flere elektriske biler.

Elbil Bergen

De som jobber med hjemmehjelp, fysioterapi, renhold, drift og vedlikehold i kommunene er blant dem som nå i større grad kan kjøre rundt elektrisk. Denne bilen er en elbil fra Bergen kommune.

Foto: Karina Asbjørnsen / NRK

I går ble det klart at ESA gir Norge lov til å fortsette alle støttetiltak for elbiler, og regjeringa vil før 1. juli innføre momsfritak på leasing – leie – av elbiler.

Bjørn Nordby i Asker kommune

Bjørn Nordby i Asker kommune

Foto: NRK

– Dette er veldig viktig for oss, det vil bli betydelig mer attraktivt å velge elbil nå, sier miljøvernleder Bjørn Nordby i Asker kommune. De planlegger å kjøpe 120 nye elbiler innen 2020.

NRK har vært i kontakt med flere kommuner og leasingfirma som sier det samme: Momsfritaket vil føre til at langt flere velger elektrisk.

– Dette kan føre til et gjennombrudd når det gjelder bruk av elbil i større kjøretøyflåter på nasjonalt nivå, sier sjefingeniør Bjørn Ove Berthelsen i Trondheim kommune.

Med momsfritaket vurderer Trondheim å øke sitt mål om 200 elbiler innen 2018.

Elbil

Elbiler vil med momsfritaket bli 10 prosent billigere å leie enn tilsvarende bensin-/dieselbiler, ifølge Autolease. I tillegg kommer gratis bompassering og parkering.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Stor andel er leaset

I personbilmarkedet i Norge utgjør leasing 40 prosent, ifølge Norsk Elbilforening. Leasing er særlig vanlig i det offentlige. Man betaler en månedlig leie, og slipper ansvaret med å ta opp lån, drifte bilparken og selge bruktbilene etter noen år.

– Momsfritaket på leasing av elbil vil få en positiv effekt. Den største endringen tror jeg vi kan se i kommunale tjenestebiler i de store byene. Med fritak for moms er elbiler med ett blitt interessante for kommunene, sier Haakon J. Marthinsen, leder for selskapet Autolease i Norge.

Også konkurrenten Leaseplan tror på oppblomstring.

Markedsdirektør Marius Paus tror også firma som bruker små varebiler eller har firmabil i større grad vil velge elektrisk.

Christina Bu - generalsekretær i Norsk Elbilforening

Christina Bu i Norsk Elbilforening tror momsfritak på leasing vil få enda større fart på salget av elektriske biler.

Foto: Idar Krogstad / NRK

– De neste 50 000 vil selges raskere

Stortinget vedtok allerede i 2013 at Norge skulle innføre momsfritak på leasing av elbiler, men det har ikke blitt gjennomført før ESA i går ga klarsignal.

Bellona, Norsk Elbilforening og Venstres Abid Raja er blant dem som tidligere har kritisert regjeringen for å somle.

Når regjeringen i går sa de vil innføre dette stortingsvedtaket, tror Elbilforeningen at salget av de neste 50 000 elbilene i Norge kan gå mye raskere enn de første.

– Vi har fått mange spørsmål om når momsfritaket på leasing av elbil blir innført. Mange har rett og slett ventet på det, sier generalsekretær Christina Bu.

I kollektivfeltet på E18 Sandvika stanger el-bilene i kø

I kollektivfeltet på E18 ut og inn av Oslo, står tidvis elbilene i kø i kollektivfeltet. Dette problemet kan bli forsterket hvis salget fortsetter å øke uten at fordelen innskrenkes.

Foto: Vegvesen.no

– Bussen må ha prioritet

Hvilke fordeler elbileierne beholder etter at målet om 50 000 biler ble nådd denne uka, er del av forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett som legges fram i mai.

Kollektivselskapet Ruter advarer om at presset på kollektivfeltene rundt Oslo er blitt for stort, og at bussen må prioriteres. Dette problemet kan øke om veksten fortsetter. .

– Det er først og fremst gunstig at bilparken byttes ut med elektriske biler. Men hvis det blir veldig mange flere i kollektivfeltet, er det viktig å prioritere bussens fremkommelighet, sier pressetalsperson Sofie Brun i Ruter.

AKTUELT NÅ