Hopp til innhold

Kommentator ut mot Kjos: – Krumspring som knuser hele stillingsvernet

Kommentator Elin Ørjasæter stempler Norwegian-sjef Bjørn Kjos som en «fagforeningsknuser», men Fafo-forsker Kristin Alsos mener lavprisselskapets siste manøver er helt lovlig.

Elin Ørjasæther er sterkt kritisk til grepene som tas i Norwegian-konflikten.

VIDEO: Elin Ørjasæter mener Bjørn Kjos oppfører seg som en «fagforeningsknuser».

Torsdag valgte Norwegian-sjef Bjørn Kjos å splitte de streikende pilotene i tre nye datterselskaper: Ett for hvert av de skandinaviske landene.

Kommentator og samfunnsdebattant Elin Ørjasæter mener Kjos oppfører seg som en «fagforeningsknuser».

– Knuser stillingsvernet

– Det Bjørn Kjos gjør, er å bruke selskapsrettslige krumspring til å knuse hele stillingsvernet og arbeidsretten, sier hun i torsdagens Dagsnytt 18.

Hun mener Kjos omgår streikeretten og «bryter med vanlige spilleregler i norsk arbeidsliv» når han flytter pilotene rundt i Norwegian-konsernet.

– Hvis du ser dette fra de ansattes side, er det noe av det råeste jeg har sett i noen norsk arbeidskonflikt, sier Ørjasæter, som i går kalte Bjørn Kjos for en «ulv» i en kommentar hos Nettavisen.

Hun advarer også mot at denne typen arbeidskonflikter i fremtiden vil kunne gjelde andre bransjer i Norge. Norwegian-konflikten er derfor svært viktig prinsipielt sett, mener hun.

LES OGSÅ: Her møtes streike-fiendene: Sa nesten ikke et ord til hverandre

LES OGSÅ: Norwegian splitter pilotene i tre nye datterselskaper

– Splittingen er lovlig

Fafo-forsker Kristin Alsos sier imidlertid at Kjos står fritt til å omstrukturere selskapet slik han har gjort i dag.

– Det er ikke noe i veien for å gjøre dette i en arbeidskonflikt. Det er klart det finnes bestemmelser om at slike ting skal drøftes med tillitsvalgte, men jeg ser ingen juridiske problemer ved at det skjer under en konflikt, sier Alsos til NRK.

Men hun mener at det for forhandlingsklimaets del ville vært mer naturlig å bli enige med pilotene om dette som en felles løsning.

Pilotenes krav til Norwegian er derimot å få være ansatt i moderselskapet fremfor datterselskaper.

– Å gjøre dette midt i en opphetet konflikt virker nok ganske provoserende for pilotene, sier Alsos.

– Sikrer arbeidsplasser

Ifølge Norwegian-sjefen selv vil den nye selskapsstrukturen gi de norske pilotene en ekstra mulighet til å forhandle om pensjonsspørsmål, et spørsmål han mener er irrelevant for de danske og svenske kollegene.

Ifølge Geir Steiro, sjef i Norwegian Air Norway (NAN), vil den nye strukturen sikre pilotenes arbeidsplasser og gi dem muligheten til å fly andre ruter enn de gjør i dag.

– Selskapet må ta grep for å komme videre, for å sikre arbeidsplasser og ikke minst for å ta vare på våre passasjerer, sier han i Dagsnytt 18.

AKTUELT NÅ