Hopp til innhold

De landet budsjettet på under 24 timer

Det hele snudde i går. Da kom regjeringen til støttepartiene og sa de var villige til å lempe på kompensasjonene for bilistene likevel, kan NRK erfare. – Ingenting av dette har vært spill, sier finansminister Siv Jensen på pressekonferansen.

partiledere krf venstre høyre frp

BUDSJETTLØSNING: Regjeringen og støttepartiene har lagt frem budsjettavtalen etter fire uker med forhandlinger, brudd og hemmelige møter.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima
  • Regjeringspartiene, KrF og Venstre har blitt enige om en budsjettavtale
  • KrF og Venstre skal totalt ha flyttet på rundt sju milliarder kroner
  • Budsjettavtalen gir 5,3 milliarder til klima- og miljø

Budsjettet ble landet noen få timer før pressekonferansen ble holdt, ifølge kilder NRK har snakket med. Det var ikke før i fem-draget at den siste miljøbrikken falt på plass.

Men en avtale fikk de: Høyre, Frp, KrF og Venstre.

Klimasaken har vært den vanskeligste saken i budsjettet, gjentok statsminister Erna Solberg under pressekonferansen (se faktaboks med klimatiltak).

Jeg er glad for enigheten, men den enigheten kom ikke et sekund for tidlig

Knut Arild Hareide, KrF

– Møtene har vært mer krevende enn tidligere år. Vi har vist at det er mulig å finne løsninger selv om vi har ulik tilnærminger, sier Solberg.

– Norges klimautslipp vil bli kuttet med dette budsjettet. Vi har lyttet til KrF og Venstres krav om at vi måtte ha et grønnere budsjett, fortsetter hun.

Enighet om statsbudsjettet for neste år

VIDEO: Partilederne intervjues etter pressekonferanse lørdag kveld.

Bilpakken ligger fast

Den omstridte bilpakken forblir urørt til Siv Jensens store fornøyelse.

– Forhandlinger er krevende. Alle partiene har interesser. Nå har vi en avtale der vi respekterer hverandre. Ingenting av dette har vært spill. Det har vært knallhardt, sier hun.

Venstre-lederen har kommet med krass kritikk mot regjeringens såkalte bilpakke og sagt at ultimatumet har vært årsaken til budsjettvanskene.

– Jeg tror regjeringen skjønner at en mindretallsregjering som stiller ultimatum får det mye vanskeligere i budsjettforhandlingene enn andre, sier Trine Skei Grande på spørsmål fra NRK.

Grande: – Vi er på vei til Paris med 5,3 mrd.

Når Trine Skei Grande overtar mikrofonen fra Hareide starter hun med et:

– Puh, nå er vi en god jafs på vei til Paris.

– Mitt viktigste oppdraget jeg har som politiker er å få gjennom resultater. Venstre har tatt ansvar. Den avtalen vi har nå er den vi gikk inn for da vi begynte å forhandle.

Også KrF-leder Knut Arild Hareide er fornøyd med klimabudsjettet.

– Tidligere i dag var du pessimistisk. Hva endret seg?

– Viljen til Høyre og Frp til å levere et godt budsjett på klima, sier han.

KrF-lederen snakker mest om klima, men er også fornøyd med gjennomslag på kontantstøtte. Knut Arild Hareide nevner blant annet lærertetthet på barneskolen, kontantstøtte og 4000 kr mer til enslige minstepensjonister.

– Jeg er glad for enigheten, men den enigheten kom ikke et sekund for tidlig, sier Hareide.

Statsminister Erna Solberg kjører elektrisk lastebil

BUDSJETTLØSNING: Statsminister Erna Solberg tar styringen ett år til. Her kjører hun elektrisk lastebil på samme sted som regjeringen og støttepartiene avholder pressekonferanse i kveld.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Partilederne er samlet hos matleverandør Asko. Det er samme sted som Venstre la frem sitt alternative budsjett i starten av november. Bedriften er blant annet kjent for å ha 35 bioetanol-biler, og Erna Solberg innviet Norges første ellastebil der tidligere i år.

– Vi har valgt dette stedet fordi de har ligget i front i det grønne skiftet, sier Solberg.

Dette er saken

I fjor reddet regjeringspartiene budsjettavtalen ved å love en skatte- og avgiftsomlegging i 2017-budsjettet som gir «betydelige reduksjoner i klimautslippene». Men allerede uken før statsbudsjettet ble lagt fram la regjeringen fram forslaget til grønt skatteskifte der de økte bensin- og dieselavgiftene med henholdsvis 15 og 35 øre.

Kompenserende tiltak som lavere årsavgift, høyere pendlerfradrag og lavere bomsatser sørget for at bilistene samlet sett gikk i pluss. Det kunne ikke Venstre og KrF leve med.

Samtidig gjorde regjeringen det klart at «dette var så langt de var villige til å gå».
Venstre og KrF mener forslaget ikke er i nærheten av å leve opp til budsjettavtalen, og krevde at regjeringen forhandlet også om den delen av statsbudsjettet.

Nå har partene kommet frem til en enighet som går rundt den omstridte bilpakken.

AKTUELT NÅ