I sin doktorgradsavhandling om diskriminering i deltidsarbeid ser ikke Aune bare for seg dagligdagse reformer.
Hun mener FNs kvinnekonvensjon slår fast at Norge er bundet til å endre de stereotype normene Ola og Kari nordmann fortsatt lever etter.
Kvinneyrker
Norge har i dag et av Europas mest kjønnsdelte arbeidsmarked.
- I min forskning har jeg vist hvordan forpliktelsen til å endre de stereotypiske kjønnsrollene er en rettslig forpliktelse, sier Aune.
For fortsatt er det sånn at nordmenn flest deler yrker i mannsyrker og kvinneyrker.
25 prosent av alle sysselsatte i Norge er deltidsansatte. Av disse er hele 75 prosent kvinner. Det betyr at 43 prosent av alle kvinner som er i arbeid, jobber deltid.
Aune mener de underliggende normene fører til at jenter allerede i ung alder peiler seg inn mot de såkalte kvinneyrkene. Hun stiller i avhandlingen spørsmål om hvor frie enkeltmenneskers valg kan være, med sterke normer som preger samfunnet. I tillegg til FN-konvensjonen viser hun til likestillingsloven.
Ikke likestilt
- Svært mange kvinner i dag har en oppfatning av at de er likestilt med menn i arbeidslivet. Men ved gjennomgang av rettspraksis ser vi at dette ikke er tilfellet, sier Aune.
- Gjennomgangen viser hvordan enkeltpersoner fortsatt blir diskriminert på individuelt grunnlag. Jeg har videre forsøkt å vise hvordan denne diskrimineringen skjer som et resultat av grunnleggende samfunnsstruktur som har det stereotypiske kjønnsrollemønsteret som en betingelse i bunn, legger hun til.
Aune ser for seg at flere lovgivningstaktikker skal samarbeide for å få bukt med problemet. Blant annet vil hun ha økt pappapermisjon og en styrket tilsynsrolle for likestillings- og diskrimineringsombudet.
Begynne i det små
Men for å få en holdningsendring, må man også begynne hos de helt minste. Forskeren foreslår at barnehager og skoler må få et skjerpet søkelys på preging av kjønnsroller.
Det skal hjelpe til med å bryte kjønnsnormene, sikre et mer udelt arbeidsmarked og ikke minst oppfylle de rettslige kravene som stilles til Norge.