NRK Meny
Normal

Kilde til NRK: – Russisk etterretning ba Norge om å bringe BarentsObserver til taushet

En høytstående kilde sier til NRK at den russiske etterretningstjenesten FSB mente at nettstedet BarentsObserver ikke tjente forholdet mellom Norge og Russland. – Jeg ble bedt om å gjøre noe med problemet, sier kilden.

Barentsobserver

BarentsObserver har lenge vært en torn i øyet på Russland. Nå sier en kilde til NRK at Russland ba om at nettstedet skulle bringes til taushet.

Foto: Amund Trellevik/NRK

Det norske nettstedet BarentsObserver eies av de tre nordnorske fylkeskommunene, og skriver om forholdet mellom Norge og Russland. Lenge har nettstedet vært en torn i øyet på Russland. Det er fra før kjent at russiske sivile myndigheter ikke liker en del av det nettstedet skriver.

Oppsagt

Redaktøren i BarentsObserver, Thomas Nilsen, ble mandag denne uken sagt opp av de tre fylkeskommunene.

Eierne mener Nilsen har opptrådt illojalt i sin rolle som redaktør. Striden har blant annet stått om nettstedet skal drives som et uavhengig journalistisk nettsted, og følge redaktørplakaten, eller om nettstedet skal fortsette å være underlagt Barentssekretariatet, som igjen er eid av fylkeskommunene.

Utenriksdepartementet finansierer driften av sekretariatet, som igjen driver BarentsObserver.

Barents Observer har skrevet mange kritiske artikler og kommentarer om forholdene i Russland. Nettstedet blir oversatt til engelsk og russisk. Thomas Nilsen er en av Norges fremste eksperter på russisk atomsikkerhet, og atomubåter. Nettstedet er også Norges fremste når det gjelder olje og gass i Russland.

Artikkelen fortsetter under bildet

Thomas Nilsen

Thomas Nilsen i BarentsObserver fikk sparken mandag, etter en langvarig konflikt med styret.

Foto: Stian Strøm / NRK

– Ble bedt om å bringe nettstedet til taushet

NRK har snakket med en høytstående norsk kilde, som ønsker å være anonym av hensyn til sin egen stilling. Kilden er offentlig ansatt i Norge, og sier til NRK at den russiske etterretningstjenesten FSB overfor vedkommende ba Norge om å bringe BarentsObserver til taushet.

Ifølge kilden skal FSB ha uttalt at det BarentsObserver skriver ikke tjener forholdet mellom Norge og Russland. NRKs kilde sier at den russiske etterretningen ba vedkommende gjøre noe med problemet.

– Jeg ble overrasket over det FSB sa, og tenkte at tilsvarende meldinger trolig går fra FSB til andre norske kilder, sier kilden til NRK.

Artikkelen fortsetter under bildet

Barentsobserver

Resten av redaksjonen i BarentsObserver nekter nå å sette sin signatur på artikler etter at redaktør Thomas Nilsen ble avskjediget av styret.

Foto: Amund Trellevik/NRK

NRK har vært i kontakt med den russiske ambassaden, som ikke vil kommentere saken.

– Vi finner det meningsløst å kommentere slike åpenbart falske uttalelser, skriver ambassaden i en epost til NRK.

–Totalt ukjent

Runar Sjåstad er fylkesordfører i Finmark for Arbeiderpartiet, og dermed en av eierne av BarentsObserver. Han reagerer med forbauselse når NRK tar kontakt.

– Det er totalt ukjent for meg, og totalt overraskende. Jeg vil oppfordre NRKs kilde å stå fram med sin historie, sier han.

– Så russisk press er ikke forklaringen på at Thomas Nilsen er uten jobb?

– Det har aldri vært nevnt for meg at det er noe av bakgrunnen i alle fall.

– Oppsiktsvekkende

Thomas Nilsen selv sier til NRK at det er oppsiktsvekkende å høre at denne type beskjeder er brakt videre så direkte til norske myndigheter.

– Tror du det er en sammenheng mellom det FSB skal ha sagt og at du nå står uten jobb?

– Jeg har vanskelig for å tenke den tanken fullt ut, men hvis det er en sammenheng her, at noen på norsk side har gitt etter for press, så er jo hele saken mye mer alvorlig enn det den har vært så langt, sier Nilsen til NRK.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger