Hopp til innhold

Nå skal barnehagebarna testes

Kunnskapsministeren lover en nasjonal standard for kartlegging av 6-åringers språk og interesser.

Barn fra Collettløkka barnehage

Barn fra Collettløkka barnehage i Oslo.

Foto: NRK

Regjeringens nye kvalitetsmelding for barnehagene legges fram i dag.

Bård Vegar Solhjell ønsker å ha standard-rapporter fra barnehagene som forteller skolen hva barna kan og hvilke interesser de har.

Ønsker standard-rapporter

Bård Vegar Solhjell

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell.

Foto: NRK

– Det er veldig viktig å følge med på om barn har en god språkutvikling. Det er også viktig før skolestart, at skolen kan få vite hva slags barn som begynner, hva de kan og hva de er interessert i, sier Solhjell.

Når statsministeren og kunnskapsministeren i dag legger fram stortingsmeldingen om bedre kvalitet i barnehagene, foreslår de å rydde opp i et virvar av kartlegginger som allerede foregår i mange kommuner.

– I de verste utslagene så ser vi at det er dårlige verktøy, det gjennomføres av ufaglærte og man får ikke fram helheten av barna, forteller Solhjell.

– Bekymringsfullt

– Jeg synes det er veldig bekymringsfullt at man nå vil gjøre små barn til et mål på en effekt- nyttetenkning, hvor man måler alle ut fra samme standarden. Og hvor nærmest nasjonens velferd blir målt ut ifra hva små barn kan, sier forsker Solveig Østrem ved Høgskolen i Vestfold.

Hun mener dette er svært uheldig, og advarer mot politikernes kartleggings-iver.

Stortingsmeldingen skal oppsummere utviklingen av barnehagesektoren over tid, og gi en orientering om status i sektoren med vekt på kvalitet og innhold i tilbudet.

Kunnskapsdepartementet
Solveig Østrem ved Høgskolen i Vestfold

Solveig Østrem ved Høgskolen i Vestfold.

Foto: NRK

Kunnskapsdepartementet skriver på sine hjemmesider at regjeringen ønsker å slå fast hvilken posisjon barnehagen skal ha i utdanningssystemet, og hvilket ansvar barnehagen har for omsorg, læring, sosial utjevning og forebyggende arbeid.

– Ingen poenggiving

Regjeringen vil ikke ha forsøk som det de prøvde i Oslo, der ungene skulle få poeng ut ifra hvor de sto i språk, tall og motorikk.

Les mer: Språktest for fireåringer

Les også: Språkutfordring i Oslo-skolen

Effekten med det regjeringen foreslår blir imidlertid omtrent den samme, mener Østrem. Hun har tidligere forsket på barnehagesektoren, blant annet på oppdrag fra departementet.

– Fra høyresida vil man skape vinnere, og på venstresida vil man unngå å skape tapere. Merkelig nok så er det akkurat de samme virkemidlene man tyr til, nemlig å lage standardløsninger som alle barn skal passe inn i, sier hun.

Østrem mener fokus i barnehagen må være bredere enn det som kan måles i tester.


AKTUELT NÅ