Kan kjøpe billigere båtmotor nå

Jubel er avløst av frustrasjon i båtbransjen etter at regjeringen varslet at hestekraft-avgiften skal bort. Nå selges båter og motorer med rabatter tilsvarende hestekraft-avgiften, uten at forhandlerne aner om de får avgiftene tilbakebetalt fra staten.

Gøran Jensen, daglig leder i Telemark Lystbåtformidling

Daglig leder Gøran Jensen i Telemark Lystbåtformidling setter ned prisen på båtmotorer allerede før hk-avgiften etter alt å dømme faller bort fra 1. juli.

Foto: Telemark Lystbåtformidling

I båtbransjen er det stor jubel i kjølvannet av at regjeringen har varslet at hestekraft-avgiften (hk-avgiften) på båtmotorer forsvinner fra 1. juli. Forslaget blir etter alt å dømme vedtatt i Stortinget i løpet av juni.

Finansminister Siv Jensen

Finansminister Siv Jensen og regjeringen frir til båtfolket gjennom å kutte hk-avgiften fra 1. juli. I høst gjorde regjeringen seg upopulær blant båteierne, da avgiftene på båtdiesel ble skrudd opp.

Foto: NRK

Samtidig er det stor forvirring om overgangsreglene som Finansdepartementet har varslet skal gjelde. Forskriftene er foreløpig ikke klare.

– Det koker av telefoner, og det råder stor frustrasjon hos forhandlerne våre. Ukene som vi er inne i er vanligvis de største salgsukene i året. Men nå er det oppstått et vakuum fordi regelverket ikke er på plass, sier Henrik Thaulow, som er sjef for båtsalg i Yamaha Motors Skandinavia.

– Forvirret og usikre på reglene

Til tross for usikkerheten som råder, har daglig leder Gøran Jensen i Telemark Lystbåtformidling allerede satt ned prisen på påhengsmotorer på grunn av den varslede fjerningen av hk-avgiften.

– Vi gir en rabatt på motorene vi selger tilsvarende hk-avgiften på småmotorer. Det kan vi ikke gjøre på større motorer før vi er sikre på å få igjen avgiftene, sier han.

Han sier at både importører og forhandlere nå er forvirret og usikre på hvordan de skal forholde seg til avgiftskuttet.

– Mange spørsmål fra kundene

Også hos Bakken Motor i Drammen har de valgt å sette ned prisen på motorer på grunn av det varslede avgiftskuttet.

– Ingenting er som kjent pr i dag vedtatt. Men vi har satt ned prisen på et definert utvalgt av modeller med en rabatt som tilsvarer hk-avgiften for å møte etterspørselen i markedet, sier daglig leder Terje Bakken.

Han sier at de får mange spørsmål fra kunder på hvordan fjerningen av hk-avgiften slår ut før 1. juli, men at de foreløpig har få svar.

På finn.no har selgerne av motorer allerede startet tilpasningen til nytt avgiftsregime. Båter som selges med motor annonseres med priser uten hk-avgift. Motorselgere gir rabatter tilsvarende avgiftene.

Terje Bakken, daglig leder i Bakken Motor AS

De største motorene i butikken til Terje Bakken i Drammen tør han foreløpig ikke å selge med rabatt før hk-avgiften forsvinner. Men på småmotorene gir han rabatt tilsvarende avgiften.

Foto: Bakken Motor

– Dersom motoren selges og utleveres fra forhandlers lager før 1. juli, skal det beregnes avgift.

Jørgen Næsje, statssekretær i Finansdepartementet

Forhandlere risikerer økonomisk smell

Forhandlerne som allerede nå selger motorer med rabatter tilsvarende hk-avgiften vil trolig måtte betale hele rabatten selv, dersom motoren utleveres til kunden før 1. juli.

Finansdepartementet opplyser til NRK at det avgjørende vilkåret for at forhandleren skal få igjen hk-avgiften i form av en refusjon fra staten, er at motoren er ubrukt på lager hos forhandleren 1. juli.

Motorer som selges og utleveres fra lager før 1. juli. skal selges med avgift.

Det opplyser statssekretær Jørgen Næsje i Finansdepartementet til NRK.no.

Forhandlerne må dokumentere hvilke motorer som er på lager 1. juli gjennom det Finansdepartementet kaller et lagerregnskap.

Men i bransjen sitter aktørene igjen med mange spørsmål. Hva med båter som ligger i sjøen før de selges og overleveres til kunden? Og hva med demobåter som ligger på sjøen?

NRK har stilt Finansdepartementet spørsmål om dette, men kommunikasjonsavdelingen sier at departementet ikke kan svare mer detaljert før regelverket om overgangsordningen er klart.

SISTE NYTT

Siste meldinger