Politiet opplyste på en pressekonferanse i ettermiddag at de så langt kun har fått utlevert informasjon fra Telenor.
Dataene som fanges opp av basestasjonene kan gi en verdifull oversikt over alle som befant seg i området i tidsrommet før og etter at Einar Opsahl (35) ble brutalt skutt og drept natt til lørdag.
Lang saksbehandling
Politiet fikk i går godkjenning av Post- og teletilsynet (PT) til å gå gjennom mobiltrafikk i området på tidspunktet da drapet skjedde.
– Vi har bare fått data fra Telenor. Det er også en utfordring med den saksbehandlingstiden som er hos Post- og teletilsynet, sier Grete Lien Metlid, leder for voldsavsnittet i Oslo politidistrikt til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Men politiet har ennå ikke fått informasjon om hvilke Netcom-kunder som oppholdt seg i området. Det betyr at de heller ikke får trafikkinformasjon for kunder fra andre selskaper Tele2 og Chess, som alle bruker Netcoms nett.
Må hentes ut manuelt
Kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus sier til NRK.no at en teknisk feil er årsaken til at de ennå ikke har utlevert informasjonen til politiet.
– Det har oppstått en feil i databasen vår som laster ned informasjonen fra basestasjonene automatisk. Det har ført til forsinkelser, sier Vederhus til NRK.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ifølge Vederhus tok det et halvt døgn før feilen ble funnet og rettet. Det var i dette tidsrommet at Einar Opsahl ble skutt og drept.
– Vi henter nå ut informasjonen manuelt fra basestasjonen og regner med å kunne levere dette til politiet i morgen, sier Vederhus.
Han avviser at svikten skyldes at selskapet har hatt for dårlige rutiner.
– Nei, dette har aldri skjedd før. Vi har svært gode rutiner og systemer, og utleverer alltid informasjonen så fort Post- og teletilsynet gir tillatelse, sier Vederhus.