NRK Meny
Normal

Kan bli dyrere å reise kollektivt

Folk kan ende opp med å måtte betale mer for å reise kollektivt hvis ikke staten kommer med mer penger.

Buss

Dagens bussbillett dekker knapt halvparten av det det faktisk koster for fylkene å drive busstilbudet. Nå frykter fylkene at de må sette opp billettprisen.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Det sier landets fylkesordførere.

Det er fylkene som driver mye av kollektivtrafikken rundt om i landet. Fylkene sliter med at kostnadene for buss, trikk, bane og båt har økt mye mer enn inntektene.

Fylkesordfører i Trondheim, Tore O. Sandvik.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Ifølge fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore Sandvik, må staten bidrar mer, hvis ikke kan kundene bli nødt til å gjøre det.

– Uønsket utvikling

– Til syvende og sist risikerer vi at vi må sette opp prisen på billettene. Det er en utvikling ingen ønsker, og den utviklingen må staten være med å ta ansvar for å unngå, sier Sandvik.

Billettprisen på buss og bane rundt om i landet dekker bare så vidt halvparten av det det faktisk koster.

Fylkene, som står bak busstilbudet, har forsøkt å begrense prisøkningen for å få flere til å reise kollektivt. Noen har til og med satt ned prisen på månedskort.

– Staten må bidra mer

Oslotrikken

Trikken i Oslo.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

I Norge betaler samfunnet mindre for å støtte kollektivtrafikk i byområder enn man går i mange andre europeiske land.

Nå mener landets fylkesordførere at det er på tide at staten bidrar med mer. Fylkene sliter med å få endene til å møtes.

Effektivisering og anbudsrunder har gitt gevinster, men de blir spist opp av nye krav fra staten, mener fylkene.

Full tilgjengelighet for funksjonshemmede krever enorme investeringer. Bilbelter i alle skolebusser og investeringer for å sikre farlig gods på ferger er også dyrt, sier Tore Sandvik.

– Nå finnes det ikke rom for betydelige kostnadsbesparelser og det finnes ikke muligheter for å hente penger fra andre sektorer som skole, kultur og næringsutvikling. Nå må en ytterligere kvalitetsforbedring i kollektivtrafikken komme gjennom økte overføringer, sier han.

Folk mener kollektivtilbudet bør være gratis

På spørsmål om de har vært flinke nok til å formidle budskapet om at det faktisk koster å drive kollektivtilbudet og at de reisende må regne med å være med på å betale for det, svarer Sandvik:

– Mange jeg møter mener at kollektivtrafikken i bunn og grunn bør være gratis. Jeg forsøker å forklare at det er en dårlig idé, for da rekrutterer vi mange av dem som går og sykler i dag.

Jeg tror det er vanskelig å få forståelse blant folk når alle snakker om hvor viktig det er med kollektivtrafikk kontra det å kjøre privatbil. At vi skal ta inn mer penger fra passasjerene er nærmest umulig å få gjennomslag for, sier Sandvik.

Regjeringen har gjentatte ganger sagt at den satser på kollektivtrafikken, og trekker gjerne fram belønningsordningen for kollektivtrafikk, som har økt de siste årene.

– I forhold til det som samlet sett brukes på kollektivtrafikk, er belønningsordningen småpenger, sier Sandvik.

Aker brygge

Pendlerne på Nesoddbåten kan risikere å måtte punge ut mer for båtturen.

Foto: Ill.foto:Bjørn Sigurdsøn / Scanpix
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger