Hopp til innhold

Kabinsjefen risikerte å miste jobben for fjerde gang: – Føler at jeg kan puste igjen

At et liv i luftfarten kan være turbulent, vet Marit Lindén godt. Kabinsjefen pustet lettet ut da Norwegians aksjonærer sa ja til selskapets kriseplan.

Marit Lindén, kabinsjef i Norwegian

TAKKNEMLIG: – Det har vært veldig, veldig godt å kunne gå på jobb og møte de passasjerene vi har hatt, og kjenne på støtten de har gitt oss, sier Marit Lindén, som er kabinsjef i Norwegian.

Foto: Åse Marit Befring

– Nå føler jeg at jeg kan puste igjen. Jeg har ikke gjort det på noen uker, føles det som, sier kabinsjef Marit Lindén til NRK.

I løpet av 35 år i luftfarten har hun vært med på en rekke oppturer og nedturer i flere flyselskaper. Tre ganger har hun mistet jobben.

– Det har vært på grunn av Kuwait-krisen og andre ting som påvirker bransjen utenfra, men jeg har klort meg fast fordi jeg er så glad i dette yrket, forteller Lindén. Hun var blant de aller første som ble ansatt i kabinen da Norwegian tok opp konkurransen med SAS i 2002.

Mandag var hun ekstra spent på hva toppsjefene i Norwegian ville si før hun selv skulle på jobb og fly til Stavanger.

Til kabinsjefens glede meddelte styreleder Niels Smedegaard at mer enn 90 prosent av aksjonærene stemte for krisepakken til Norwegian på selskapets ekstraordinære generalforsamling mandag.

Jobben hennes er imidlertid ikke sikret av den grunn. Over 7000 Norwegian-ansatte er permittert, og konsernsjef Jacob Schram bekreftet mandag at flere kommer til å miste jobben i «Nye Norwegian», skriver Børsen.

Utelukker ikke mer støtte

Selv om Norwegian fikk ja fra sine aksjonærer til kriseplanen som skal holde selskapet på vingene, advarer også NRKs økonomikommentator Cecilie Langum Becker mot å tro at krisen i selskapet med det er over.

– Man får tilgang til 2,7 milliarder kroner, og det kommer selvsagt veldig godt med, men gjelden har bare blitt redusert fra 58 til rett i underkant av 50 milliarder kroner, sa Becker i mandagens Dagsnytt 18.

– Det kommer til å bli en krevende periode også fremover, sier hun.

Bård Hoksrud

ÅPEN FOR INNSPILL: – Vi har ikke sagt at dette er «The End», men dette er det vi har kommet med nå, sier Bård Hoksrud.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp), som er nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, vil ikke utelukke at det kan bli aktuelt med mer penger til Norwegian og luftfarten for øvrig.

– Dette er det som har kommet, og så er vi veldig åpne for å lytte og få gode innspill til hvordan man kan hjelpe bransjen videre, sa Hoksrud i Dagsnytt 18.

– Må begynne i det små

Norwegian har nå kun sju fly i luften.

Selskapet gjennomfører mellom 20 og 30 flyvninger om dagen. Normalt har Norwegian rundt 600 flyvninger om dagen i den sesongen vi er på vei inn i.

Dermed føler kabinsjef Lindén, som var den som tok imot passasjerene på Norwegians jomfrutur fra Oslo til Bergen for 18 år siden, at selskapet er litt tilbake til der det startet.

Daværende samferdselsminister Torild Skogsholm knipper snoren før Norwegians jomfrutur.

PÅ VINGENE SIDEN 2002: Daværende samferdselsminister Torild Skogsholm (V) klipper snoren før Norwegians jomfrutur.

Foto: Knut Fjeldstad / NTB scanpix

– Vi må begynne i det små, som vi gjorde i 2002. Da hadde vi fire maskiner, mens nå skal vi fortsette med syv, forteller Lindén.

– Så får vi fly innenriks og gjøre det på en god måte, også er jeg helt sikker på at verden etter hvert gradvis åpnes opp igjen.

Da håper Lindén at Norwegian igjen vil være med på å frakte passasjerer ut i Europa og verden for øvrig, men nå er hun først og fremst lettet.

– Jeg er bare overlykkelig over at vi får fortsette å fly, slår hun fast.

AKTUELT NÅ