Hopp til innhold

– Jernbanen takler ikke klimaendringene

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) mener jernbanenettet ikke er godt nok rustet til å møte ekstremværet som klimaendringene fører med seg.

Rørosbanen sporet av

Toget på Rørosbanen fløy ifølge politiet ti meter i lufta da det sporet av sist mandag.

Foto: Meek, Tore / Scanpix

Mandag 5. september: Et passasjertog på Rørosbanen skyter ut av skinnene , flyr ti meter ut i lufta før det lander med et brak på bakken. Åtte passasjerer ble skadd.

– Jeg satt med ryggen imot kjøreretninga. Ut av vinduet så jeg gnistspruten stod ut på sida, forteller Bjørn Samuelshaug, som var blant passajerene da toget kjørte ut mandag morgen.

Flere dager med store nedbørsmengder hadde vasket bort grunnen under togskinnene ved Rena, og sørget for at det forbipasserende toget sporet rett av.

– Må sikres bedre

Årets sommer har vært den våteste i Sør-Norge på 111 år, og klimaendringer vil føre til mer mer ekstremvær. Nå advarer direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om at jernbanenettet må sikres bedre.

– Det vi vet er at det vil komme mer vann i form av nedbør, og kritisk infrastruktur må beskyttes med tanke på dette, sier avdelingsdirektør Per Brekke.

– Vi må begynne å tenke forebyggende arbeid. Vi må tenke sikkerhet, og vi må ta innover oss at klimaet vil by oss på større utfordringer, sier han.

(Saken fortsetter under videoen)

Video Tog sporet av på Rørosbanen

Tog sporet av på Rørosbanen

Jernbaneverket tar selvkritikk

Beredskapen var ikke godt nok skjerpet i forkant av ulykka mandag, innrømmer Jernbaneverket.

Kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland er enig i at det er behov for nye tiltak for jernbanen.

– Vi ser jo nå at dette oppstår såpass ofte at vi må løfte beredskapen og være forberedt på at når man planlegger nye jernbaner, så må man legge nye dimensjoneringskrav til grunn enn det man har gjort tidligere, sier Horrisland.

– Beredskapen må bli bedre

Knut Arild Hareide

- Det viktigste er å unngå tap av menneskeliv, sier leder i transportkomiteeen på Stortinget, Knut Arild Hareide

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Fordi jorda allerede er gjennomvåt skal det svært lite til før nye skred utløses, noe som ifølge Norges Geotekniske Institutt vil ramme både vei og jernbane.

Nå krever også leder i transportkomiteeen på Stortinget, Knut Arild Hareide (KrF), at beredskapen blir bedre.

– Det viktigste er at vi unngår tap av menneskeliv og hardt skadde innenfor jernbanen, sier stortingspolitikeren til NRK.

– Det må være et sterkere fokus på beredskap og risikostyring enn det vi ser nå, konkluderer Hareide.

– Mangel på kompetanse

– Vi har mangel på kompetanse, og ikke minst er det mangel på utdannede fagfolk. Vi er nødt til å bruke ressurser på å utvikle kompetansen, og å utdanne nye folk, sier Arnstein Watn, forskningssjef ved avdeling for infrastruktur i Sintef.

Vann ødelegger jernbanelegemet som er fundamentet for jernbanen. Watn mener Jernbaneverket står overfor store utfordringer.

– Det som skjer med klimaendringen er at vi får noe mer regn, og vi får det oftere. Når man da har en infrastruktur som allerede ligger på vippen, så sier det seg selv at fort kan stå overfor veldig store problemer, sier Watn.

– Vi har et akutt behov for å sette i verk tiltak fordi jerbanenettet har et stort etterslep i forhold til vedlikehold. Vi har et kortsiktig behov med å lage løsninger som kan takle forholdene vi har i dag. På lang sikt må vi finne nye løsninger, og når det gjelder planlegging av utbygging av nye jernbanelinjer, må vi dimensjonere det for helt andre forhold, sier Watn.


AKTUELT NÅ