TVNorge har sikret seg rettighetene til å sende det amerikanske tv-programmet ”To Catch a Predator”. Den svært omstridte serien avslører identiteten til domfelte pedofiliforbrytere, og filmer dem idet de er i ferd med å forgripe seg på nytt på mindreårige.
Lokkes i en felle
Programskaperne lokker pedofile i en felle ved å oppsøke dem i chattegrupper på nettet. Ved hjelp av fiktive profiler på mindreårige personer får de kontakt med voksne personer, og avtaler møter og seksuell kontakt.
Den pedofile lokkes til å møte den mindreårige i et hus hvor programskaperne har installert seg med kameraer.
Møtene blir filmet med skjult kamera, og det gjøres ingen forsøk på å skjule ansiktet til den pedofile. Mens vedkommende er i huset, kommer seriens programleder plutselig inn i rommet. Han spør hva intensjonene med møtet er, og konfronterer med utdrag fra nettsamtalen.
Programlederen forteller til slutt til den pedofile at han akkurat nå blir filmet til et tv-program. I flere av episodene er også politiet tilstede og foretar dramatiske arrestasjoner.
Serien er et samarbeid mellom politiet, tv-kanalen NBC og nettovervåkerne Perverted-Justice.
Vurderer å sladde
Kampanje skriver at TVNorge nylig informerte sine samarbeidspartnere at de satser på å vise denne serien i vårsesongen.
Programdirektør Eivind Landsverk i TVNorge
Foto: Jarl Fr. Erichsen / ScanpixProgramdirektør Eivind Landsverk i TVNorge bekrefter overfor nrknyheter.no at de har kjøpt rettighetene til å vise den amerikanske serien, men han sier at de ikke har bestemt seg for å sende den.
- Det er en del ting vi er nødt til å avklare og vurdere først. Det går på lovverk og etiske retningslinjer for identifisering. Kanskje blir vi nødt til å sladde ansiktene på de pedofile eller foreta omredigeringer, sier Landsverk.
En av personene som har blitt avslørt i programmet, skal ha tatt sitt eget liv.
- Er dette noe som dere mener riktig å gjøre til tv-underholdning?
- Det er ikke tv-underholdning, dette er en prisbelønt dokumentarserie som setter søkelyset på et stort problemområde, som også er aktuelt i Norge. Men selvsagt er dette absolutt en kontroversiell serie, sier han.
Sterkt kritisk
Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund sier til Kampanje at et slikt program er i strid med god presseskikk.
- Det er det ingen tvil om. Jeg synes TVNorge skal ha veldig gode argumenter for å sende denne programserien, sier han, og varsler at dette vil kunne bringes inn for Pressens Faglige Utvalg.
- Jeg ser hva Kokkvold sier, men han sier jo også samtidig at han ikke har sett programmet, kontrer Landsverk.
- Siden det er en kontroversiell tv-serie forventer dere vel at dette kan være god butikk?
- Jo, men vi har samtidig ikke lov til å selge plass til annonsører på sponsorplakater før dokumentarprogrammer, og det begrenser dermed inntjeningsmulighetene våre, sier han.
Frykter ikke annonsørboikott
Salgsdirektør Helge Flemmen i TVNorge sier at denne serien kommer til å få oppmerksomhet av dimensjoner.
- Det er seere vi lever av, og vi kommer til å oppleve samme ramaskrik som før Big Brother og Temptation Island.
- Dere frykter altså ikke annonsørboikott, på lik linje med det TV 2 opplevde med ”De sju dødssynder”?
- Nei, noen annonsører vil ønske å ligge rundt det programmet, andre vil ikke det. TV 2 har i hvert fall ikke tapt noe penger på boikotten, sier Flemmen.