Hopp til innhold

Ingen varslingssystemer i politiet

Hos norsk politi finnes det ingen systemer for innkalling av mannskaper i krisesituasjoner. Hos brannvesenet er en masseinnkalling et par tastetrykk unna.

Ronny Skaug

Vaktkommandør Ronny Skaug ved Oslo brann- og redningsetat forteller at de ved hjelp av et par tastetrykk kan masseinnkalle folk.

Foto: NRK

Da terroren rammet 22. juli måtte politiledelsen ringe rundt til hver enkelt av de ansatte for å be dem møte på jobb.

Da bomben smalt i regjeringskvartalet fantes det ingen hjelpemidler for å få folk på jobb raskt.

Hos brannvesenet mener man at et elektronisk varslingssystem er helt sentralt. Et lignende system finnes også i helsevesenet, men ikke i politiet.

NRK har tidligere fortalt at det tok lang tid å sikre offentlige bygg i Oslo - deriblant Stortinget. En av årsakene skal være at det tok tid å få tak i folk, og dette skal ha skapt stor frustrasjon i politiet.

LES: Stortinget uten sikring over én time etter bomben i regjeringskvartalet

– Noen har ordninger, andre har ikke

– Hvilke systemer har dere i politiet for innkalling av mannskaper ved en krise?

– Erfaringer vi gjorde 22. juli er at noen politidistrikter har ordninger, mens andre har det ikke. Folk måtte hive seg rundt og komme selv. Man gikk inn på navnelister og ringte opp personer som sto oppført på listene, sier leder i Oslo politiforening, Sigve Bolstad.

Han forteller at politiet ønsker å ha gode varslingssystemer- og rutiner som er mest mulig effektive fra start.

– Det er to ting som viktig: det er å få inn de rette mannskapene, og å få inn nok folk, sier Bolstad.

Sigve Bolstad

leder i Oslo politiforening, Sigve Bolstad, forteller at politifolk hev seg rundt og kom på jobb.

Foto: NRK

Kastet seg rundt og møtte opp på jobb

– En god del politifolk gir tilbakemelding om at de kastet seg rundt og møtte opp på jobb. Etter hvert kom systemet bra på plass, og da var man klar over hvilke oppgaver man skulle gjøre.

– Er det godt nok at man ikke har definert hvem som skal kalle inn folk og at man ikke har gode nok tekniske systemer for det?

– Jeg er sikker på at dette vil det bli en god runde på dette, og man kommer til å ta lærdom der det er nødvendig. Jeg tror det blir bedre i fremtiden.

Ingen i politiledelsen har vært tilgjengelig for kommentar i dag.

Gikk ut melding til alle ansatte

NRK var på alarmsentralen hos brannvesenet i Oslo. Fra denne sentralen gikk det ut melding til alle ansatte da terroren rammet den 22.juli.

– Dette systemet har vi sammen med beredskapsetaten i Oslo kommune. Her er alle i brann- og redningsetaten registrert, sier vaktkommandør Ronny Skaug ved Oslo brann- og redningsetat.

– Med dette systemet kan du massesende en talemelding eller sms. I en talemelding får du svar på hvem som kan møte opp. I en sms er det informasjon om at folk skal møte opp. Blant annet kan alle på 110-sentralen kalles inn her, alle i Oslo brann- og redningsetaten, og alle som er i beredskap, sier han.

Systemet ble brukt 22. juli. Da ble det ble sendt ut en melding til aksjonsgruppene i Oslo kommune og til alle som var i beredskap om at de skulle møte opp.

(Saken fortsetter under videoen.)

Video Ronny Haug

SE VIDEO: Det er store forskjeller på varslingssystemene i politiet og i brannvesenet.

280 fikk sms

Den første meldingen fra brannvesenet om eksplosjonen gikk ut til byrådet klokken 16.25.

«Alle som har anledning møter på sine respektive stasjoner umiddelbart», het det i meldingen som ble sendt ut til 280 personer i brannvesenet da meldingen om bomben kom.

– Fordelen med systemet at det er automatisk, og man slipper å ringe til folk, noe som tar lang tid. Det er forhåndsdefinert hvem man vil nå. Vi bruker systemet ved en akutt innkalling slik som 22.07. Det er bare å trykke på et par knapper, også har vi folk på vei, sier Skaug.

– Vi bruker det også administrativt. Vi bruker det også til å kalle inn til ekstravakter. Vi har hatt systemet i halvannet års tid. Beredskapsetaten har hatt det lengre, fortsetter han.

– Så fort som mulig og så mange som mulig

Han mener det er er helt avgjørende å få inn mannskaper raskt i en krisesituasjon.

– Så fort som mulig og så mange som mulig. Spesielt når det gjelder brann, så er det i starten man får gjort mest.

Skaug forteller at systemet er brukt i flere situasjoner.

– Vi brukte det på Sjursøya-ulykken og under brannen i fabrikken Timms Reperbane på Helsfyr i Oslo.

Masseinnkalling brannvesenet

Slik lød masseinnkallingen fra brannvesenet.

Foto: NRK


AKTUELT NÅ