Støttegruppen bad om at eier- og forsikringsforholdet blir etterforsket på nytt, men den danske riksadvokaten Henning Fode mener en slik etterforskning ikke vil bidra til å avdekke hvem som stod bak ildspåsettelsen.
Foreldet
Støttegruppen på sin side mener derimot at det kan bevises at 37-åringen en har antatt startet brannen i skipet ikke kan ha tent på, og at det finnes indiser som tyder på at brannen var forsikringssvindel.
Den danske riksadvokaten mener at det ikke er noe grunnlag for å starte en ny brannetterforskning av noen navngitte personer, og at eventuelle forhold knyttet til forsikringssvindel er foreldet i forhold til dansk lov.
Skuffet
Støttegruppens talsmann Jan Harsem er skuffet:
- Vi mener at det er lagt frem så mye ny informasjon om eierforholdet, rederansvaret, forsikringsforhold og overdragelse av skipet, at det ville få ham til å komme til en annen konklusjon.
Samtidig har Harsem forståelse for at den danske riksadvokaten ikke igangsetter ny etterforskning når han ikke tror det vil føre til en fellelse. Harsem sier også at de pårørende, etter alle disse årene, har lært å leve med de avgjørelsene som de ulike myndighetene tar, selv om de er skuffet.
Vurderer anke
Støttegruppens advokat Harald Stabell sier at de nå vil sette seg grundig inn i riksadvokatens premisser for avgjørelsen. Stabell mener riksadvokaten hadde hatt grunnlag for å igangsette etterforskning av forhold som tidligere ikke har vært undersøkt.
Riksadvokatens avgjørelse kan ankes til det danske justisdepartementet inne fire uker. Støttegruppen og advokat Stabell kan ennå ikke si om de vil anke, eller avfinne seg med avgjørelsen.
Danmark og Norge
Brannen på ferjen "Scandinavian Star" i 1990, på seilasen mellom Oslo og Frederikshavn, krevde 159 menneskeliv.
Selve brannstiftelsen ble etterforsket av politiet i Norge, mens saken som sådan ble etterforsket i Danmark, fordi "Scandinavia Star" var eid av et dansk selskap.
Skipsreder Henrik Johansen, rederidirektøren Ole B. Hansen og skipets norske kaptein Hugo Larsen ble i november 1993 dømt til seks måneders ubetinget fengsel. De måtte etter rettens mening bære ansvaret for store mangler ved sikkerheten om bord.
Se også Bilder fra "Scandinavian Star"-katastrofen(NRK)