Under forrige EU-strid i Norge var NHO ja-sidens hovedsponsor. Nærmere 70 millioner kroner ble brukt fra arbeidsgivernes side til å fremme ja-sidens synspunkter frem til avstemningen i 1994.
At det for øyeblikket blåser en kraftig ja-vind blant nordmenn flest, endrer ikke NHOs nye holdning.
- Elitestyrt
- Vår strategi fra 1994 kommer neppe til å bli gjentatt. Det var et elitestyrt prosjekt hvor de ledende avisene, de store partiene og næringslivet forsøkte å overbevise folket. Det gikk ikke, konstaterer NHO-sjef Finn Bergesen jr. overfor VG.
Han understreker at NHO fortsatt går inn for norsk medlemskap i EU, men at de akter å bruke kreftene på informasjon og tilpasning fremfor å være hovedsponsor for en ny ja-kampanje.
NHO har allerede krympet sitt bidrag til Europabevegelsen, noe som førte til at ja-organisasjonen måtte krympe staben i fjor høst.