Hopp til innhold

– Bedre å høyne dieselprisen, enn å fjerne avgiften til EcoFuel

Det er bedre å høyne prisen på vanlig diesel, enn å fjerne avgiften for det alternative drivstoffet EcoPar GTL, mener Naturvernforbundet.

E18 ved Sandvika

Naturvernforbundet er i mot et avgiftsfritak på drivstoffet fra EcoFuel.

Foto: Jens O. Kvale. / SCANPIX

Finansdepartementet vil avgiftsbelegge drivstoffet EcoPar GTL levert av EcoFuel, et flytende naturgassdrivstoff som kan brukes i norske dieselbiler.

– Det at et drivstoff har noe lavere lokale utslipp, er ikke i seg selv en begrunnelse for fritak for veibruksavgift, forklarer Kjetil Lund, statssekretær i Finansdepartementet.

Daglig leder i EcoFuel, Marcus Rolandsen, hevder at drivstoffet er av en så miljøvennlig karakter at den burde slippe avgifter, men han får ikke støtte fra miljøvernerne.

Les også: Vil endre loven midt i fellesferien for å stanse miljøvennlig drivstoff
Les mer: Avgift på miljøvennlig drivstoff kan gjøre vondt verre

– Må se på en helhet

 Lederen i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken

Leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, tviler på hvor miljøvennlig drivstoffet EcoFuel leverer, faktisk er.

Foto: Herskedal, Kjell, Kjell Herskedal / SCANPIX

– Vi er skeptiske til å støtte et avgiftsfritak for én type drivstoff på denne måten. Grunnen til det er at det er et fossilt drivstoff, med store CO2-utslipp, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken.

Teknologien som brukes, Gas to Liquid (GTL), gjør gassen om til et flytende naturgassdrivstoff, og Rolandsen hevder drivstoffet han har levert til dieselbiler her i Norge er giftfritt og har inntil 60 prosent lavere NOx-utslipp enn vanlig diesel. Det kan være med på å redusere lokal forurensning.

Grunnen til miljøvernerens skepsis handler om graden av miljøvennlighet i akkurat dette drivstoffet.

– NOx-utslippene er kanskje lavere enn diesel, men ikke for bensin. Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved den påståtte miljøvennligheten. Det kan hende det gir lavere lokale utslipp, men man må se det i en helhet, sier Haltbrekken.

– Vinn-vinn-situasjon

Opposisjonen på Stortinget støtter EcoFuel i denne saken.

Ketil Solvik-Olsen

Ketil Solvik-Olsen i FrP vil gi EcoFuel avgiftsfritak.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

– Hvorfor er GTL så bra?

– Du kan bruke det på eksisterende teknologi, du trenger ikke bygge om biler eller bensinstasjoner. Du tar i bruk et produkt som er mer miljøvennlig med de bilene som folk allerede har, noe som gjør at du får ei bro til et mer miljøvennlig samfunn, uten at folk må investere veldig mye penger, sier Kjetil Solvik-Olsen (FrP).

Solvik-Olsen mener det er en vinn-vinn-situasjon.

– Vi har en næring som er klar til å sette i gang hvis de får rammebetingelser som gjør dem konkurransedyktige mot dagens fossile diesel.

– Dieseløkning kan gi konkurransefordel

– Dette er ett steg på veien mot en mer miljøvennlig fremtid, her kan vi redusere den lokale luftforurensningen betydelig, og da bør avgiftssystemet gjenspeile det slik at dette ikke innføres, sier Ola Elvestuen (V).

Ola Elvestuen (V)

– EcoFuels drivstoff er ett steg på veien mot en mer miljøvennlig fremtid, sier Ola Elvestuen i Venstre.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

– Er det ikke bra å begynne et sted, Haltbrekken?

– Ikke hvis det fører til at man øker problemene andre steder. Men det kan være en god grunn til å se på avgiftssystemet som sådan, og vi har foreslått at avgifter på diesel bør økes. Det er noe som også kan gi en konkurransefordel for EcoFuel.

Haltbrekken mener det er viktigere å avgiftsbelegge det man ikke vil ha, fremfor å gi fritak for akkurat dette.

– Lukrative støtteordninger bør forbeholdes de beste

I Oslo skal det etter planen innføres begrensninger av bruk av dieselbiler fra vinteren av, for å skjerme miljøet. Dette tiltaket kunne man ha tatt i bruk sjeldnere, dersom man kan benytte seg av mer miljøvennlige drivstoff, sier Elvestuen.

Haltbrekken i Naturvernforbundet mener imidlertid det ville vært bedre å høyne dieselavgiftene.

– Hvilke signaler sender dette til andre selskaper som vil etablere miljøvennlige alternativer?

– De beste bør få de beste støtteordningene, det mener jeg er et riktig signal å sende. Lukrative støtteordninger bør forbeholdes de med de aller mest miljøvennlige løsningene. Akkurat nå er elbiler det beste alternativet.

AKTUELT NÅ