Tungtransporten står i dag for en betydelig del av klimagassutslippene i transportsektoren. Hydrogenbilgründer Trevor Milton i Nicola Motor er nå i full gang med å utvikle hydrogendrevne lastebiler, som flere i næringen omtaler som en «game changer».
Milton mener lastebilen kan klare det samme som dagens dieselbil, og at det er et marked for dette i Norge.
– Jeg tror vi kan klare å bygge ut et hydrogennettverk i Europa, og da også i Norge, og gjøre det mulig å kjøre utslippsfritt i løpet av 2020-2022, sier Milton, som er i Oslo i forbindelse med Zeros klimakonferanse som starter tirsdag.
Trenger bestillinger
For å komme inn i det norske markedet, trenger Milton mange bestillinger.
– Jeg tipper vi må ha mellom fem og ti tusen lastebilbestillinger før vi kan komme oss inn i markedet her – vi har mange ganger det antallet i USA, sier han.
– Men så lenge politikerne og næringen er villige til å forplikte seg, ser jeg ingen grunn til at Norge ikke kan bli 100 prosent utslippsfritt, fortsetter Milton.
- Les også:
– Ypperlig løsning
Hydrogenlastebilene Milton har utviklet er tilpasset amerikanske veier. For at det skal være mulig å ta i bruk den samme løsningen i Norge, må kjøretøyene bygges etter en europeisk standard.
Kari Asheim, fagansvarlig for transport i Zero, er svært positiv til hydrogen i tungtransporten.
– Det er en helt utslippsfri kjøretøyteknologi, som tar over der batterielektriske kjøretøy ikke kan levere lenger. Når sjåførene skal kjøre veldig langt og trekke veldig tungt, trenger de en annen kjøretøyteknologi enn batteri. Der kommer hydrogen inn som en ypperlig løsning, sier hun.
Må ha fyllestasjoner
I tillegg til at lastebilene må være tilpasset norske veier, peker Asheim på at også fyllestasjoner må på plass.
– For at vi skal komme i gang med hydrogen i transportsektoren, er vi nødt til å ha fyllestasjoner – hvis ikke vil jo ingen kjøpe kjøretøyene, sier hun.
- Les også:
- Les også:
Rask utvikling
Mandag fikk Milton sitte på med Geir Mo i Norges Lastebileier-Forbund opp til Holmenkollen i en dieseldrevet lastebil. Mo mener veiene opp til idrettsarenaen er representative for norske veiforhold, og ville vise hva en hydrogenlastebil må være i stand til.
– Etter dagens samtale har jeg blitt litt mer bekymret for hvor fort denne løsningen kommer til Norge. Men hvis de kan bygge om lastebilen, som ikke er vanskelig, tror jeg vi vil stå klar til å ta imot den, sier Mo, og legger til at det per nå ikke finnes en klimavennlig teknologi i tungtransportsektoren:
– Det eneste alternativet for lastebiler i dag er diesel. Men utviklingen går fort. Når det først tar av, tar det ordentlig av.
- Les også:
– Må tilpasse regelverket
Asheim mener regjeringen må bli tydeligere på at hydrogen er avgjørende for å nå klimamålene, og bidra til å legge til rette for Miltons løsning.
– Hvis noen skal ha mulighet til å bruke lastebilene de første årene, må vi tilpasse regelverket vårt. Det forventer jeg at norske myndigheter er villige til å gjøre, slik at vi kommer i gang, sier hun.
Politisk ledelse i samferdselsdepartementet hadde ikke mulighet til å stille til intervju mandag.