Hopp til innhold

Derfor får du «det glatte lag» i gangfeltet

Har du tenkt over at det er glattere på de hvite stripene i gangfeltet enn på vanlig asfalt? Nå vurderer Vegvesenet tiltak for å gjøre det lettere å krysse veien uten å gå på trynet vinterstid.

Det er desember i Oslo med underkjølt regn og isdannelse. De hvite feltene der folk skal krysse veien gir fotgjengere «det glatte lag», slik at flere har problemer med å holde seg på beina.

– Jeg vet at spesielt de hvite stripene er glatte og jeg prøver å ikke trå på dem. Jeg har opplevd å falle, sier en fotgjenger til NRK i det han krysser veien.

Bendik Ekeberg på vei over gangfelt.

Bendik Ekeberg fikk en sleng da han krysset gata på Majorstua. Asfalten ved siden av de hvite stripene er ikke like glatte, viser en helt uoffisiell test.

Foto: Lars Os / NRK

En annen fotgjenger, Bendik Ekeberg, får sleng på kroppen i det han krysser gata på vei mot Majorstukrysset.

– Vi snakket om det på vei til skolen i dag, og det var et par-tre ganger vi holdt på å gå på snørra, sier han.

En enkel test av friksjonen med en god vintersko avslører forskjellen. På asfalten er det langt bedre grep enn på de hvite stripene. Og det er ikke bare en følelse du får, ifølge Bjørn Skaar, senioringeniør og ekspert på veioppmerking i Vegdirektoratet.

Hvitfarge og glassperler

Bjørn Skaar, senioringeniør i Vegdirektoratet

Senioringeniør Bjørn Skaar i Vegdirektoratet foreslår å fjerne et belegg av glassperler i de hvite stripene for å øke friksjonen på fotgjengerfelt.

Foto: Henriette Erken Busterud / Vegdirektoratet

Han peker på flere forhold som forklaring på hvorfor stripene er glattere enn asfalten:

  • De hvite stripene påføres et belegg av bittesmå glassperler på toppen som skal reflektere og gjøre vegmerkingen godt synlig i mørke.

  • Kontrollen av faktisk friksjon på veimerking kan bli bedre enn i dag.

  • Det er en krevende oppgave for de som skal sørge for å salte og strø i tide.

  • Den hvite fargen og den plane overflaten bidrar i seg selv til at stripene i visse situasjoner kan bli raskere glatt enn selve veibanen.

De hvite termoplast-stripene har de samme kravene til friksjon som veien ellers, understreker han.

– Men vi må nok ta inn over oss at det er slik folk opplever det noen ganger.

Det som nå konkret vurderes, er å fjerne belegget med glassperler. Det vil i følge Bjørn Skaar få en positiv effekt på friksjonen.

– Hensikten med perlene er å gjøre gangfeltene mer synlige for bilister, men i bystrøk er som regel disse opplyst ovenfra av gatelys. Derfor skal vi nå gjøre en vurdering av om vi kan droppe glassperlene i bygater, og dermed få en umiddelbar effekt når det legges nye felt, sier han.

– Må gjøres noe med

Knut Melhuus, legevakta Oslo

Seksjonsoverlege ved Skadelegevakten i Oslo, Knut Melhuus, er oppgitt over at det ofte er glattest der folk skal krysse gata.

Foto: Rushda Syed / NRK

Når det er underkjølt regn i byen, kan antall pasienter bli femdoblet på Skadelegevakten i Oslo. Seksjonsoverlege på legevakta Knut Melhuus er godt kjent med de glatte fotgjengerfeltene, og kaller fallskadene på gaten unødvendige.

– Det bør absolutt gjøres noe med. Det er jo der man tvinges til å gå, og der det burde være mest farbart.

I samarbeid med Vegvesenet og Helsedirektoratet har Legevakten i Oslo i år kartlagt hvor og hvordan folk skader seg. Resultatene kommer i en rapport til våren.

– Vi ser på hvor folk har falt, på aldersgrupper og kjønn, i i hvilke bydeler det har skjedd, og ikke minst på hvilke skader de har fått. Det blir interessante data, sier Melhuus.

AKTUELT NÅ