Tall fra Fjellinjen viser at det var 31 prosent færre bompasseringer for dieselbiler i Oslo tirsdag.
Tallene er hentet ut fra passeringer i bomstasjonene i Oslo og Bærum i timene mellom kl. 00:00 og 10:00 17 januar, og er sammenliknet med tilsvarende periode mandag 16. januar.
Andre drivstoffklasser, som bensin og hybridbiler, viser en oppgang på 15 prosent i samme periode.
FÆRRE BILER: Hilde Foss Christensen, Fjellinjen.
Foto: Pressebilde– Den reelle trafikknedgangen var dermed 10 prosent, sier Hilde Foss Christensen i Fjellinjen til NRK.
Det betyr likevel at forbudet har ført til at det er 63.000 færre kjøretøy på veiene i hovedstaden tirsdag.
Dieselforbud i store deler av Oslo
Fra 17. januar ble det ulovlig å kjøre dieselkjøretøy på kommunale veier i Oslo.
Det er uvisst hvor lenge forbudet vil vare, men årsaken er høy luftforurensing. Forbudet vil uansett vare til Bymiljøetaten mener det er forsvarlig å oppheve det.
De som ignorer forbudet og likevel kjører dieseldrevet kjøretøy uten å oppfylle en av disse unntakene vil fra onsdag den 18. bøtelegges 1500 kroner.
Formålet med forbudet er å bedre luftkvaliteten og med det begrense helsebelastningen. Ifølge Folkehelseinstituttet dør 185 mennesker i Oslo for tidlig hvert år som følge av dårlig luft. Et dieselforbud kan derfor i ytterste konsekvens redde liv, opplyser de.
HELSESKADELIG: Folkehelseinstituttet mener forbudet kan redde liv.
Foto: Holm, Morten / SCANPIXLes også:
Les også:
Les også:
Bedre luftkvalitet
Skal man tolke de seneste målingene fra nettsiden Luftkvalitet.info har forbudet også gitt ønsket effekt på luftkvaliteten. Tirsdag ettermiddag er luften i Oslo ikke helseskadelig ifølge luftmålerne til Bymiljøetaten, og man kan se tydelig nedgang i forurensingen flere steder i hovedstaden.
Det er likevel foreløpig uvisst om dette er en direkte følge av forbudet, eller om det er andre årsaker til den gode luftkvaliteten.
Les også:
Les også: