Skal vi tro tallene fra årets Elevundersøkelse, blir hver tiende elev mobbet av læreren.
Fenomenet er ikke nytt. Allerede i 1995 ble det dokumentert at det ikke bare er elever som mobber hverandre, men at også lærere står for en del av mobbingen.
Om man tar utgangspunkt i alle elevundersøkelser som er blitt gjennomført årene etter, er det lite som tyder på at problemet er i ferd med å avta.
HAR DU OPPLEVD MOBBING PÅ DIN SKOLE?
Tall fra Elevundersøkelsen 2008
Gjør lite
Likevel har det aldri kommet forslag om konkrete tiltak eller kampanjer fra myndighetenes side for å få bukt med lærer-mobbingen. Heller ikke i handlingsplaner og stortingsmeldinger tas det spesielt høyde for at voksne kan stå bak mobbing av barn.
HVA ER DIN MENING OM SAKEN? DISKUTÉR NEDERST I ARTIKKELEN.
- Mobbekampanjer som er lansert de siste årene har dreid seg om forholdet mellom barn, sier Erling Roland, som er professor i pedagogisk psykologi ved Senter for adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, til NRK.
Han var blant de første i landet som forsket på mobbing, og har jobbet med temaet i mange år.
- Selv om norske lærere i internasjonal sammenheng skårer høyt på omsorg for sine elever, er det klart at det finnes unntak. Noen lærere gjør ting med elever de ikke burde gjøre, og noe av dette bør karakteriseres som mobbing. Det er en stygg ting, og en form for maktmisbruk som vi ikke kan godta, sier Roland.
Han mener det nå er på tide å stille seg spørsmålet om hvorfor slike kampanjer ennå ikke er blitt ført overfor voksne.
- Det er alltid på tide å ta tak i problemet. Jeg forstår at det er vanskelig, men det settes i søkelyset, sier han.
- Skulle ut på dagen
Men verken Kunnskapsdepartementet eller Barne- og likestillingsdepartementet har planer om å iverksette konkrete tiltak, som er spesielt rettet mot lærerne, for å luke ut de voksne mobberne i skolen.
I fjor høst fikk Barne- og likestillingsdepartementet overlevert en rapport, som satte fokus på denne problemstillingen. Rapporten Barn i Norge 07, som organisasjonen Voksne for Barn sto bak, illustrerte på mange måter hvordan lærere kan stå bak elev-mobbingen.
Daværende barneminister Karita Bekkemellem lovet å slå knallhardt ned på dette, og at
Som følge av rapporten ville det bli aktuelt for departementet å vurdere tiltak mot slik adferd.Ett år senere, kan Barne- og likestillingsdepartementet fortsatt ikke vise til konkrete planer.
- Det er ikke blitt gjort noe spesielt på embetsnivå hos oss, får NRK opplyst av departementets informasjonsavdeling.
- Skolens ansvar
Kunnskapsdepartementet har det koordinerende ansvaret for bekjempelse av mobbing i skolen. Men heller ikke der planlegges det kampanjer eller tiltak, spesielt rettet mot lærere, for å hindre at voksne mobber barn i skolen.
-Vi kommer til å sette av midler til generelt arbeid mot mobbing. Og da handler det om programmer som for eksempel skal sørge for at mobbing blir avdekket i skolen. Vi kommer ikke til å skille spesifikt mellom tiltak som retter seg mot lærere og elever, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Lisbet Rugtvedt til NRK.
Hun erkjenner at det er et vanskelig tema for skolene å ta tak i, men at ansvaret ligger hos hver enkelt skoleledelse.
- Lærere som mobber er et ansvar for skolelederne å forhindre og ta tak i. Det er skole og skoleeieres ansvar å sørge for å følge opp brukerundersøkelser omkring læringsmiljø slik som Elevundersøkelsen. Det er viktig at skolene har en plan for hvordan de jobber for et godt læringsmiljø mot mobbing, sier Rugtvedt.
Misforstått kollegialitet
Selv om det i praksis bør være mulig for skoleledelsen å ta et oppgjør med lærere som mobber, er ikke det alltid like enkelt.
MØTER VEGGEN: Professor i pedagogisk psykologi, Erling Roland, mener det kan være vanskelig for foreldre å nå frem med sine anklager om lærer-mobbing i skolen.
Foto: Holm, Morten / SCANPIX- Dette med lærere som mobber elever er et veldig vanskelig tema. Det kan ofte være tabubelagt, og det kan oppfattes som direkte provoserende å ta et slikt tema opp til diskusjon, sier Roland.
Ifølge han kan det oppstå en misforstått kollegialitet blant skolelærere, slik som det gjør i mange andre yrker.
- Når foreldre anklager en lærer for å mobbe deres barn, skal en være ganske sterk som rektor for å ta tak i problemet. Det forundrer meg ikke om det i slike tilfeller ofte oppstår en misforstått kollegialitet, der en slår ring om sine ansatte, istedenfor å konfrontere læreren som har fått slike beskyldninger rettet mot seg, sier han.
- I slike tilfeller vil foreldre oppleve at de møter veggen. De kommer ikke igjennom der, legger han til.