Hopp til innhold

Høyre og Frp møter seg selv i døra om flyavgift

STORTINGET (NRK): «Nei til flyseteavgift» skrev Høyre på sine nettsider i 2010. Nå går de selv inn for å gjøre flyreisene dyrere.

Et fly fra SAS går inn for landing på Oslo lufthavn

FLYAVGIFT: Bildet viser et fly fra SAS som går inn for landing på Oslo lufthavn. Fra neste vår blir det dyrere å fly.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

I budsjettavtalen med Venstre og KrF regjeringspartiene gått med på at det skal innføres en avgift på flyreiser på 80 kroner fra 1. april neste år.

«Typisk SV-politikk»

Avgiften gir staten én milliard kroner i økte inntekter i 2016, og er et viktig gjennomslag for Venstres krav om et grønt skatteskifte.

Men da SV foreslo mye av det samme i 2010, kom det høylytte protester fra Høyre, skriver NTB.

I en artikkel på partiets hjemmesider sa nestleder Jan Tore Sanner at dette var «typisk SV-politikk».

Liker det ikke

Frp var heller ikke særlig begeistret, og skrev på Facebook at forslaget var «et nytt bevis på den rødgrønne skattekåtheten».

Flyseteavgiften som SV ønsket delvis å gjeninnføre for fem år siden, var tidligere på 256 kroner, men ble fjernet av Bondevik I-regjeringen i 2001.

Frps Hans Andreas Limi medgir overfor NRK at avgiften «ikke er noe Fremskrittspartiet er glad i».

– Men det er en nødvendig del av en inndekning og det som man er opptatt av med de grønne avgiftene. Men Fremskrittspartiet skulle helst vært det foruten, sier Limi..

Nullsumspill

Venstres Terje Breivik er derimot mer fornøyd. I alt innebærer det grønne skatteskifte 3,3 kroner i økte skatter og avgifter, og nærmere 1,4 milliarder i grønne skattelettelser

I tillegg til flyseteavgiften, økes blant annet elavgiften med 1,5 øre. Engangsavgiften økes også ved kjøp av forurensende biler, mens den reduseres for klimavennlige biler.

– Vi får et statsbudsjett i 2016 som bidrar til å redusere klimagassutslippene. Det er helt avgjørende for å løse klimakrisen, sier Breivik til NRK.

– Er det nødvendig å gjøre flyreiser og strøm dyrere?

– Dette gjør vi i en kombinasjon der vi senker inntektsskatten ytterligere. Helt avhengig av hvor mye du flyr, så er det samlede skatte- og avgiftsopplegget tilnærmet et nullsumspill, svarer Breivik.

AKTUELT NÅ