I budsjettavtalen med Venstre og KrF regjeringspartiene gått med på at det skal innføres en avgift på flyreiser på 80 kroner fra 1. april neste år.
«Typisk SV-politikk»
Avgiften gir staten én milliard kroner i økte inntekter i 2016, og er et viktig gjennomslag for Venstres krav om et grønt skatteskifte.
Men da SV foreslo mye av det samme i 2010, kom det høylytte protester fra Høyre, skriver NTB.
I en artikkel på partiets hjemmesider sa nestleder Jan Tore Sanner at dette var «typisk SV-politikk».
Liker det ikke
Frp var heller ikke særlig begeistret, og skrev på Facebook at forslaget var «et nytt bevis på den rødgrønne skattekåtheten».
Flyseteavgiften som SV ønsket delvis å gjeninnføre for fem år siden, var tidligere på 256 kroner, men ble fjernet av Bondevik I-regjeringen i 2001.
Frps Hans Andreas Limi medgir overfor NRK at avgiften «ikke er noe Fremskrittspartiet er glad i».
– Men det er en nødvendig del av en inndekning og det som man er opptatt av med de grønne avgiftene. Men Fremskrittspartiet skulle helst vært det foruten, sier Limi..
- Les Lars Nehru Sands analyse: «Aldri før har Erna Solbergs regjeringsprosjekt vært nærmere å falle fra hverandre»
Nullsumspill
Venstres Terje Breivik er derimot mer fornøyd. I alt innebærer det grønne skatteskifte 3,3 kroner i økte skatter og avgifter, og nærmere 1,4 milliarder i grønne skattelettelser
I tillegg til flyseteavgiften, økes blant annet elavgiften med 1,5 øre. Engangsavgiften økes også ved kjøp av forurensende biler, mens den reduseres for klimavennlige biler.
– Vi får et statsbudsjett i 2016 som bidrar til å redusere klimagassutslippene. Det er helt avgjørende for å løse klimakrisen, sier Breivik til NRK.
– Er det nødvendig å gjøre flyreiser og strøm dyrere?
– Dette gjør vi i en kombinasjon der vi senker inntektsskatten ytterligere. Helt avhengig av hvor mye du flyr, så er det samlede skatte- og avgiftsopplegget tilnærmet et nullsumspill, svarer Breivik.