Nettavisen hevder at dokumenter avisen har fått tilgang til viser at fagforeningsleder Elisabeth Goffeng i Norsk Kabinforening gikk bak ryggen på sitt eget styre da hun skrev under avtalen med SAS-ledelsen under den dramatiske redningsaksjonen 19. november.
Flertallet i styret var uenig med Goffeng om de skulle prioritere å kjempe for pensjonen til de ansatte eller for kostnader knyttet til lønn. De informerte ledelsen i SAS om at Goffeng ikke hadde signaturrett uten styrets samtykke.
Spørsmålet er nå om avtalen er ugyldig, og om det i så fall truer refinansieringen av SAS på 3,5 milliarder kroner, skriver avisen.
Støtte fra jusprofessor
Ann Lisbeth Briseid, som er 1. nestleder i Norsk Kabinforening, bekrefter overfor NRK.no. at det som står i Nettavisens sak er riktig.
– Goffeng benyttet sin signaturrett til å inngå avtalen mot styreflertallets uttrykte ønske. Den skriftlige protokollen som viser dette ble overlevert til visekonsernsjefen i SAS dagen før avtalen ble inngått sier Briseid.
Hun forteller at foreningen nå har fått en juridisk betenkning fra jusprofessor Geir Woxholt, som støtter synet om at avtalen ikke er gyldig.
– Det viktigste for oss nå er at vi får i havn en avtale som er bindende og legal. Vi vil ha en avtale som er gyldig, sier Briseid.
Hun bekrefter at Goffeng ble fjernet som styreleder som en følge av saken.
Goffeng vil ikke kommentere
Elisabeth Goffeng er lite villig til å kommentere saken overfor Nettavisen, men mener SAS-avtalen ikke er i fare. Hun sier til avisen at det alltid vil være uenigheter i et styre, men vil ikke kommentere hva konflikten går ut på.
Hun vil heller ikke kommentere påstander om at hennes underskrift kan ha vært ugyldig.
Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS sier til NRK.no at selskapet er kjent med at det er en diskusjon internt i kabinforeningen om avtales gyldighet, men at SAS forholder seg til at det er en bindende avtale som er inngått.
Han vil ikke kommentere hvorvidt det er riktig at den tidligere lederen kan ha inngått en ugyldig avtale med SAS, og om dette var noe SAS forsto eller burde ha forstått da avtalen ble underskrevet.
– Vi har en kollektivavtale som er underskrevet, og forholder oss til det. Vi kan ikke gå inn i en intern diskusjon med kabinforeningen, dette må de løse internt, sier Sandstø.