NRK Meny
Normal

Hevder bankene tjener godt på skjulte pensjons-gebyrer

Regjeringen har bestilt en oversikt som skal gjøre det lettere å sammenligne prisene på pensjonssparing. Men arbeidet forsinkes av at Finans Norge ikke vil vise frem høye gebyrer som spiser opp pensjonspengene, mener Forbrukerrådet.

Pensjon

Hver gang man bytter arbeidsgiver får man med seg et papir som et bevis på fremtidige pensjonsrettigheter. Hvorvidt pengene vokser frem mot pensjonsalder, avhenger av avkastningen og kostnader.

Foto: Tor Richardsen, Richardsen, Tor / Scanpix

I januar neste år lanserer Forbrukerrådets finansportal første versjon av en pris- og produkt-sammenligningsløsning for pensjonssparing.

  • Det blir ikke en dag for tidlig mener Finansportalens daglige leder Elisabeth Realfsen.
  • Elisabeth Realfsen

    – Inntrykket som skapes hos oss er at medlemmene av Finans Norge ønsker å holde prisinformasjonen sin skjult. Det er uheldig både for forbrukerne og etter min mening også for bransjen, sier Elisabeth Realfsen, daglig leder i Finansportalen.

    Foto: CF Wesenberg Kolonihaven / NRK
    Hun mener høye gebyrer spiser opp avkastningen på mange av 1,2 millioner såkalte pensjonskapitalbevis.
  • Høye gebyrer kan føre til at verdien av pensjonspengene minker for hvert år, i stedet for å legge på seg, som er målet med sparingen. Selv om avkastningen isolert sett er god.

– For en liten saldo på 10.000 kroner, som det er mange av, kan den samlede gebyrbelastningen bli inntil 600 kroner i året. Altså at seks prosent av saldoen går med i gebyrer, sier Realfsen.

– Avgjørende for forbrukerne at prisene legges frem

Pensjonskapitalbevis er penger får man med seg i form av et papir når man bytter jobb, og skal forhåpentligvis vokse frem mot pensjonsalder for hundretusenvis av nordmenn.

Problemet er at bankene tar høye gebyrer for å administrere pengene. Hva det koster vet folk flest lite om, mener Finansportalen.

– Det er helt avgjørende at prisene kommer opp på bordet, det må være mulig å sammenligne dem og ta seg frem i markedet for den enkelte forbruker. Hele vellykketheten ved ordningen med obligatorisk tjenestepensjon hviler på dette, sier Realfsen.

Store forskjeller mellom bankene

Som landets største finanskonsern får DNB ofte hard medfart i pressen.

Men DNB Liv er best i klassen når det gjelder å være åpne om egne priser og hvordan kostnader beregnes på sine nettsider ifølge forbrukermyndighetene.

Utfordringen er at bedriftene som er tilknyttet Finans Norge ikke vil verifisere sine gebyrer, hevder Finansportalen. Da blir det vanskelig å gå ut med dobbeltsjekkede priser.

Finans Norge er rykende uenig i kritikken fra Forbrukerrådet, og mener at det virker som om det er viktigere for Forbrukerrådet å få lansert en løsning enn hva den faktisk inneholder. Mer om dette lenger ned.

– Kan miste seks prosent i årlige gebyrer

  • Realfsen sier at en stor gruppe forbrukere i dag kan øke avkastningen på sin pensjonskapital ved å samle eller flytte til en leverandør som har relativt lave administrasjonsgebyrer.
  • Flere leverandører tar inntil fire prosent av pensjonspengene i rene administrasjonsgebyrer, viser tall NRK har fått fra Finansportalen.
  • Det står i kontrast til KLP og Skagenfondene, som tar null i administrasjonsgebyrer.
Jan Erik Fåne

– Det ligger et betydelig rådgivningsansvar når det gjelder pensjonsrådgivning, det er ikke som boliglån eller forsikring. Hva slags produkt som passer kommer an på hvem du er, sier Jan Erik Fåne, som er kommunikasjonsdirektør i Finans Norge.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

– Det er mange forbrukere som ikke vet at inntil fire prosent av pensjonskapitalen deres må betales i gebyr til pensjonsleverandørene deres før de ser snurten av en netto avkastning. Dette bør folk få vite, og få sammenligne leverandørene i mellom, sier Realfsen.

Hun sier at Finansportalen har eksempler på leverandører hvor enkeltpersoner har flere små pensjonskapitalbevis, og dermed betaler flere administrasjonsgebyrer.

– Dette kan ha vært en god inntektskilde for pensjonsleverandørene i mange år. Det er på tide at noen viser frem prisene og konkurranseutsetter dem, sier Realfsen.

– Frykter en oversikt som blir villedende

Men Finans Norges kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne er helt uenig med Finansportalens oppfatning av virkeligheten.

  • Han karakteriserer dialogen med Finansportalen som utmerket, men har likevel ikke villet vise frem medlemsbedriftenes priser så langt.
  • Årsaken er at de vil være sikre på at Finansportalen viser frem hele bildet, og ikke på grunn av hastverk går ut med en ufullstendig tjeneste.

– Vi er opptatt av at man lanserer en oversikt som viser forbrukerne hele bildet. Hva slags avkastning og kostnader som er knyttet til ulike pensjonsprodukter, og at man forteller hele historien. Hvis ikke blir det snarere villedende enn veiledende, sier Fåne.

  • Han avviser at næringen ønsker å skjule noe som helst, og sier at de er opptatt av forenkling og at forbrukerne får god informasjon.
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger