Her kan du oppsøke hjelp

Her er oversikten over hvor du kan få hjelp til å takle den forferdelige tragedien som har lammet Norge, og hvordan du kan bearbeide det som har skjedd.

Domkirken

Amerikanske Megan Will (til høyre) og norske Santina Crolla besøkte lørdag Oslo domkirke for å tenne lys og hedre de pårørende til dem som ble rammet av terroren i Oslo.

Foto: Morten Holm / Scanpix

Ungdommene og pårørende som er samlet på Sundvolden får god hjelp av psykologer og prester.

Men tragediene som utspant seg på Utøya og i sentrum av Oslo fredag har rammet hele Norge. Ungdommer fra hele landet var samlet på Utøya da massakren fant sted, og de mange døde og skadde kommer fra forskjellige deler av landet.

Protokoll: Her kan du dele dine tanker | Les hilsner fra andre sørgende her

Over hele landet opprettes nå samlingssentra for mennesker som er berørte av de forferdelige hendelsene på Utøya og i Oslo sentrum fredag. Steder man kan komme og tenne lys for ofre, skadde og pårørende – og snakke sammen.

Flere steder er det også mulig å snakke med mennesker med kompetanse på krisehåndtering, som for eksempel prester og psykologer.

Trykk på ditt hjemfylke for å se hvor du kan få hjelp:

Informasjon fra Møre og Romsdal er på vei.

Råd til bearbeiding av katastrofen

Mange har det traumatisk og vanskelig etter gårsdagens katastrofe. Røde Kors har i samarbeid lege Are Holen ved NTNU laget en liste over enkle og gode råd for å komme gjennom den vanskelige tiden.

Råd til voksne

  • Snakk med andre om det du har opplevd
  • Snakk om vonde følelser og ubehagelige tanker du har hatt etter hendelsen. Du bearbeider opplevelsene når du snakker med andre om det som har skjedd.
  • Snakk gjerne også med mennesker som har opplevd det samme som deg.
  • Arbeid med oppgaver du kjenner godt. Det kan være vanskelig å konsentrere seg om krevende oppgaver.
  • Det er bra å være i fysisk aktivitet.
  • Unngå bruk av alkohol for å håndtere vanskelige følelser.
  • Lytt til hva andre rundt deg føler og tenker. Katastrofen har påvirket dem også.
  • Både gråt, frykt og uvanlige følelser som kommer, kan bidra til bearbeiding.

Råd til barn og unge

  • Vær hos noen du er trygg sammen med.
  • Del tanker og følelser, vær minst mulig alene.
  • Ikke vær redd for å spørre eller si til voksne det du tenker mye på.
  • Ikke glem å spise og sove og være sammen med venner for å gjøre hyggelige ting.
  • Vær på steder du kjenner deg trygg.
  • Snakk gjerne med andre i samme situasjon.
  • Du kan tenne et lys for de som omkom eller er hardt skadet.
  • Du kan legge deg med åpen dør og ha svakt lys i rommet.

Les hele listen på Røde Kors sine nettsider.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger