NRK Meny
Normal

Her er LO og NHOs klimakrav til regjeringen

LO og NHO vil ha konkrete klimakutt og nye miljøvennlige arbeidsplasser. Det er bare å gjøre det, mener de, og foreslår å satse inntil 100 milliarder kroner.

Kristin Skogen Lund

NHO-sjef Kristin Skogen Lund vil ha mer fart i biobrensel-produksjonen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix

Mandag presenterer Norges to mektigste arbeidslivsorganisasjoner, NHO og LO, hvilke satsninger de mener må til for at Norge skal bli grønnere.

Sammen krever de nå flere og store, konkrete miljøsatsinger. Grønnere lastebil-park, mer fart i biobrensel-produksjonen og en grønn flåte av skip er tre forslag.

Blant dem som møter opp på fremleggelsen er statsminister Erna Solberg, klima- og miljøminister Tine Sundhoft og Ap-leder Jonas Gahr Støre, samt toppsjefer for ledende norske virksomheter.

Kravene de presenterer koster inntil 100 milliarder kroner frem til 2030. Pengene skal gå til teknologiutvikling og støtte til nye, grønne løsninger i markedet.

– Biodiesel kan produseres i Norge

Elbil-satsingen viser at Norge kan få ned utslippene ganske fort, mener NHO og LO.

– Elbil-satsingen har bidratt til å endre atferd. Det har blitt mer attraktivt å kjøpe elbil. Men en tredjedel av utslippene på veiene kommer fra tungtransport, altså lastebiler og varetransport, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund og fortsetter:

– Der har vi ikke hatt de tilsvarende ordningene. Her er det en kjempemulighet i markedet for å gå over til biodiesel. Det er faktisk et drivstoff som kan produseres i Norge fordi vi har en stor treindustri.

Grønnere fergeflåte

Hans Christian Gabrielsen, 2. nestleder i LO

Nestleder Hans Christian Gabrielsen i LO krever store, konkrete miljøsatsinger fra regjeringen.

Foto: Trond Isaksen

Både NHO og LO mener det vil betale seg å stimulere til utvikling av ny teknologi og at denne teknologien raskere tas i bruk. De vil ha endringer både til lands og vanns.

– Nærskipsflåten vår er stor og kommer til å være det i årene som kommer. Der kan vi bidra til å få nye, grønne drivstoff- og fremkomstmidler, sier nestleder Hans Christian Gabrielsen i LO.

Gabrielsen mener at offentlige bevilgninger må til for at noen aktører vil utvikle teknologien, slik at Norge kan få en grønnere flåte.

– Samtidig kan vi også bidra til innovasjon, nye arbeidsplasser og ny teknologi, som Norge igjen kan eksportere til andre land, sier han.

NHO og LO krever også mer samordning i miljøsatsingen.

– Det er det som må til for å sikre Norge omstilling til et lavutslippsamfunn, sier Lund.

– Må ta i bruk teknologien gradvis

Frederic Hauge
Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Vel og bra, mener Bellona-leder, Fredric Hauge om NHO og LOs krav, men sier at det viktige er vi må ta i bruk miljøteknologien gradvis når det gjelder alle typer miljøsatsinger.

– Det de legger fram her høres ikke så vanskelig ut. Når man nevner elbiler som et eksempel, må vi bare minne om at det selges alt for å få elbiler for å nå de kravene vi får i forbindelse med avtalen som regjeringen skal inngå med EU, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger