Hopp til innhold

Her er budsjettkravene fra KrF og V

Høyre og Frp er avhengige av Venstre og KrFs støtte når de nå skal lage statsbudsjett. Nå sender de følgende bestilling til budsjettkonferansen: Kom tilbake med et «miljøbudsjett».

Erna Solberg og Siv Jensen

HVEM SKAL FÅ: Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) må skjele kraftig til sentrum under budsjettkonferansen de neste dagene.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Ola Elvestuen

KOLLEKTIVTRAFIKK: Venstres Ola Elvestuen krever en markant satsing på kollektivtrafikk i neste års statsbudsjett.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix
Hans Olav Syversen

SKATT OG AVGIFT: KrF vil kreve en miljøvennlig omlegging av skatter og avgifter i budsjettet, sier Hans Olav Syversen

Foto: Stortinget

I dag møtes elleve statsråder fra Høyre og syv fra Frp på Hurdalssjøen hotell. I en tre dager lang budsjett-battle skal de gjennom harde drakamper og argumentasjoner om hvordan forslaget til statsbudsjett skal se ut.

Men det er ikke bare statsrådene som bestemmer utfallet. Sentrumpartiene henger som en skygge over konferansen. Og den skyggen krever å få sine hensyn ivaretatt.

Småpartiene KrF og Venstre avgjør

For til tross for at KrF og Venstre bare hadde en oppslutning på henholdsvis 5,6 og 5,2 prosent ved siste valg, og til tross for at de ikke engang sitter i regjering, er det de som avgjør om Frp og Høyre klarer å gjennomføre sin første store milepæl i regjeringsprosjektet; å legge frem og få vedtatt sitt første statsbudsjett.

Og til tross for at sterke krefter i Frp, som nestleder Per Sandberg, har beskyldt sentrumspartiene for å være vel kravstore for å støtte regjeringen, har de ikke tenkt å jekke seg denne gangen heller.

– Våre forventninger er at de skal forsterke klimaforliket og satsingen på kollektivtrafikken. Det er en del av samarbeidsavtalen oss i mellom, og det må vise seg i forslaget til statsbudsjett, sier leder i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen (V), til NRK.

Tilleggsbestillingen fra Venstre er vedtak om bybane i Stavanger i årets forslag til statsbudsjett.

– Samtidig må vi også se på skatte- og avgiftssystemet for å gjøre budsjettet mer klimavennlig, sier Elvestuen.

Heikki Holmås

HASTER: SVs Heikki Holmås mener det haster å komme i gang med å oppfylle klimaforliket.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Og får støtte hos sentrumskollega KrF.

– Vi vil kreve at man legger skatter og avgifter i en slik retning at det blir ulønnsomt å forurense. Det betyr at de drivstoffene som forurenser mest må bli dyrere, og at vi må satse mer på kollektivtrafikk og jernbane, sier lederen for finanskomiteen på Stortinget, Hans Olav Syversen (KrF), til NRK.

– To klima-milepæler

Heikki Holmås, miljøpolitisk talsmann i SV, sier regjeringen ikke har noen tid å miste i klimaspørsmålet.

– Det er avgjørende at de legger frem en plan for hvordan de skal nå klimamålene et flertall på Stortinget har vedtatt, sier Holmås.

Han viser til at Miljødirektoratet har kommet med en rapport der de sier at det er mulig å nå målsetningen i klimaforliket dersom man blant annet elektrifiserer Utsirahøyden.

Samtidig har klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) besvart nær alle spørsmål om elektrifisering i Stortinget med at regjeringen skal overoppfylle klimaforliket.

– Da haster det med å komme i gang, og da forventer jeg at regjeringen legger frem en plan for hvordan de skal nå klimamålene i statsbudsjettet, sier Holmås før han avslutter:

– Elektrifisering av Utsirahøyden og statsbudsjettet blir selve testene på om de mener alvor når det gjelder å stå på klimaforliket.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger