Heiberg reklamerer for eget selskap under OL

Mens IOC og Gerhard Heiberg slår kraftig ned på sørgebånd og Ludo-reklamer, reklamerer den samme IOC-toppen Heiberg for sitt private rådgivningsselskap under OL.

Heiberg om konsulentfirmaet

NETT-TV: Gerhard Heiberg profilerer sin IOC-rolle på sitt eget firmas hjemmeside. – Jeg ser ikke noen grunn til at vi skal stoppe virksomheten i 16 dager, sier han.

– Attraksjonen er det som henger igjen etter at jeg hjalp kineserne i forbindelse med å få OL og gjennomføre OL, så navnet Heiberg er mer enn nok i Kina. Og sånn er det.

Det sier IOC-styremedlem Gerhard Heiberg om hvorfor hans navn, bilde og IOC-meritter aktivt brukes i markedsføringen av selskapet Nordic China Advisory AS.

Sammen med holdingselskapene Styrbjørn og HCA Melbye etablerte Gerhard Heiberg og sønnene Christian og Halvor i 2011 rådgivningsselskapet som tar mål av seg til å bli «det ledende grenseoverskridende rådgivningsselskapet og transasjonsserviceselskapet som tilrettelegger for grenseoverskridende muligheter mellom de nordiske land og Kina».

– Jeg er døråpner for selskapet, sier Heiberg.

– Framhever kun OL-meritter

NCA hjemmeside

ANSIKT UTAD: Gerhard Heiberg profileres på hjemmesiden til NCA.

Foto: Skjermdump: NCA

På forsiden til Nordic China Advisory er det et bilde av Gerhard Heiberg.

Jeg har da, enten man liker det eller ikke, et veldig godt navn i Kina.

Gerhard Heiberg

Under fanen «Grunnleggerne» kan man først lese biografien til Heiberg senior. Her omtales Heibergs meritter i IOC-sammenheng, at han var medlem i eksekutivstyret fra 2003 til 2011, at han i dag er styreleder for markedsføringskommisjonen og ansvarlig for alle inntekter til IOC samt at han var aktivt involvert da Kina ble tildelt og gjennomførte OL i Beijing i 2008.

– Hvorfor profilerer du ditt verv som IOC-styremedlem på hjemmesidene deres?

– Ja, altså, en grunn til at dette ble startet var mitt nettverk i Kina, som jeg hadde opparbeidet meg i forbindelse med OL i Beijing i 2008. Jeg har da, enten man liker det eller ikke, et veldig godt navn i Kina og har et fantastisk nettverk både innen politikk og næringsliv, så det var nok en av årsakene til at mitt navn står der.

– Bruker du ditt IOC-verv i arbeidet for NCA?

– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg bruker mitt navn. Siden jeg har skaffet meg dette nettverket, er det mer enn nok.

– Hvorfor bruker dere ikke bare navnet ditt da?

– Det er jeg enig i. Da bør vi gjøre om hjemmesiden, svarer Heiberg.

– Relevant å bruke IOC-medlemskap i profilering

For å være på den sikre siden, vil vi likevel endre omtalen i de gjenstående dagene av OL i Sotsji.

Christian Heiberg, daglig leder i NCA
Christian Heiberg

DAGLIG LEDER: Christian Heiberg er daglig leder i Nordic China Advisory AS.

Foto: Privat

Christian Heiberg er daglig leder i Nordic China Advisory. Han vil ikke stille til intervju med NRK, men sier dette i en e-post:

«Omtalen av Gerhard Heiberg på våre hjemmesider gir relevant informasjon, og vi mener den ikke er i strid med IOCs regelverk. For å være på den sikre siden, vil vi likevel endre omtalen i de gjenstående dagene av OL i Sotsji.»

Er døråpner for eget selskap

Gerhard Heiberg hadde i 2012 en skattbar inntekt på om lag 3 millioner kroner. Han avviser at han tjener penger på rådgivingsrollen i NCA og sier inntektene stammer fra styreverv og pensjon.

Heiberg eier sammen med sønnene et selskap som igjen eier en tredel av NCA.

Artikkelen fortsetter under bildet:

NCA hjemmeside

VIL ENDRE DETTE: Gerhard Heibergs rolle i IOC og hans medvirkning da Bejing fikk OL i 2008 brukes på NCAs hjemmeside. Christian Heiberg, som er sønn av Gerhard og daglig leder i firmaet, sier de vil fjerne denne teksten under resten av OL i Sotsji. Klokken 19 var teksten synlig, men senere torsdag kveld var den endret.

Foto: Skjermdump: NCA

– Genererer du inntekter til Nordic China Advisory?

– Nei, jeg er altså døråpner. Jeg tar kontakten og sørger for at det blir møter, og så er jeg borte fra det. Så jeg genererer ingen inntekter, men jeg sørger for at mulighetene er der når man snakker sammen.

– Hva er definisjonen på en døråpner for deg?

– Det er en som tar kontakt og ber om et møte på vegne av andre, og da bruker jeg mitt navn Heiberg, og da er det stort sett over alt velkomment, og så er jeg ferdig med min misjon.

– Så du blir ikke med lenger i prosessen?

– Nei, da er det andre som kommer inn og overtar, og da går det litt på spesialistene, forskjellige industrier, i shipping, innen fisk – og det har jeg ikke noe særlig greie på, men det er jeg som åpner dørene i mange tilfeller.

– Men på den måten er du vel kanskje med og genererer inntekter allikevel da?

– Jo, du må gjerne si det, og det er helt i orden. Og det vet IOC. Og selvfølgelig har jeg meddelt hva jeg holder på med. Så alle i IOC er klar over, og alle er enige om, at det er 100 prosent ålreit.

Slo ned på Bjørgen i Ludo-reklame

Det var langt fra 100 prosent ålreit da et bilde av Marit Bjørgen, som viste seg å være to år gammelt, dukket opp i en reklame for Idar Vollviks mobilselskap Ludo.

Da rykket den samme Gerhard Heiberg ut og advarte om at Bjørgen kunne miste OL-gullet fra 15-kilometeren. Å reklamere for andre selskaper enn de offisielle sponsorene under OL, er nemlig strengt forbudt for utøverne, ifølge Det olympiske charter.

Men disse reglene gjelder tilsynelatende ikke for IOC-medlemmene selv, de som har utarbeidet reglene.

– Burde regelverket vært likt for IOC og utøverne under de olympiske lekene?

– Jeg skjønner nesten ikke spørsmålet. I olympisk sammenheng er det 16 dager de betaler hundrevis av millioner dollar for å være sponsorer. Da må de beskyttes. Det gjør vi ved at utøverne de dagene ikke kan ha sine egne sponsorer. Å drive business, om jeg er IOC-medlem eller en eller annen Mr X, Y eller Z, er noe helt annet.

– Forstår du noen kan reagerer på at det er ulike regler for dere i IOC og for utøvere?

– Ja, men jeg mener altså det er en god forklaring på hvorfor det er slik – og må være slik hvis vi skal ha inntekter i IOC, hvor vi bare beholder 7 prosent selv. Da må de som betaler for sponsorhip ha den beskyttelse jeg her snakker om.

– Mener jeg har en god forklaring

– Men kunne ikke dere vært underlagt samme regelverk som utøverne da?

– Ja, hvorfor skulle vi det? Vi har jo ingen inntekter i forbindelse med å være sponsorer eller ikke. Vi driver vanlig business, som utøverne gjør, med unntak av de 16 dager.

– Men er de 16 dagene så viktige for dere at dere ikke kunne hatt samme regler da?

– Nei, det er de ikke, men jeg ser ikke noen grunn til at vi skal stoppe virksomheten i 16 dager.

I og med at dette er sjekket med administrasjonen i IOC, så føler jeg at jeg ikke gjør noe som er galt.

Gerhard Heiberg

– Ser du det er et paradoks at du er med å håndheve veldig strenge regler for utøverne med tanke på både sørgebind og Ludo-reklame mens du selv fremmer dine næringsinteresser ved å bruke ditt IOC-verv?

– Jeg skjønner at folk setter spørsmålstegn ved det, har ikke noe problemer med det. Men jeg mener også at jeg har en god forklaring. Og i og med at dette er sjekket med administrasjonen i IOC, så føler jeg at jeg ikke gjør noe som er galt.

– IOC har godkjent businessen

I det olympiske charter finnes en tilleggsregel til regel 40, om at ingen tjenestemenn som deltar i de olympiske leker skal la sin person, bilde eller idrettsprestasjoner bli brukt i reklameformål under olympiske leker.

– Bryter du da charteret?

– Jeg syns ikke det. I og med at jeg har klarert dette med IOC, ser jeg ikke at jeg har brutt dette i det hele tatt. Hadde jeg gjort det, ville jeg fått klar beskjed fra IOC om at dette bør du ikke gjøre.

PS! Torsdag kveld ble teksten om Heibergs IOC-roller fjernet fra NCAs hjemmeside, slik Christian Heiberg lovet.

Stanghelle om IOC

NETT-TV: Politisk redaktør Harald Stanghelle i Aftenposten mener Heiberg-saken vil skade IOC-omdømmet ytterligere.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger