Nasjonalt kontrollsenter for innreisende ble opprettet 15. februar. Målet var å redusere importsmitten.
Senteret skal blant annet kontrollere at folk som reiser inn i Norge følger reglene for testing og karantene, og hjelpe kommunene med å følge dem opp.
Ved Helfo servicetjenester i Tønsberg er 70 veiledere ansatt for å kontakte innreisende på norsk, engelsk, polsk, russisk, litauisk, rumensk, arabisk, urdu og somalisk.
Fra oppstarten og frem til utgangen av april har senteret ringt opp innreisende 157.000 ganger. 81.000 av samtalene ble besvart.
– Vi opplever at veldig mange synes at det er bra å bli ringt og få informasjon om regelverket, sier avdelingsdirektør Marit Winther Abrahamsen i Helfo servicetjenester.
Avdelingsdirektør Marit Winther Abrahamsen i Helfo servicetjenester.
Foto: Tore Linvollen / NRK360.000 tekstmeldinger
Mellom 4500 og 6000 personer kommer til Norge hver dag.
– Vi forteller om regelverket knyttet til testing og karantene. Det er et komplisert regelverk som endres hyppig, så de opplever det som en ekstra trygghet at de har forstått informasjonen riktig, sier Abrahamsen.
Blant dem veilederne får kontakt med er det ifølge Abrahamsen rundt 95 prosent som er kjent med reglene og følger dem.
Ved mistanke om brudd på reglene, meldes avviket til kommunene.
Senteret har også sendt ut 360.000 automatiske tekstmeldinger, som går ut på dag 2 og 5 etter innreise.
Meldingene sendes ut på det språket personene velger når skjemaet for registrering av innreise fylles ut.
Nakstad: Mye bedre enn før
Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad ser positivt på at halvparten svarer når kontrollsenteret ringer.
– Halvparten svarer, og man får informert dem godt. De resterende får tekstmeldinger, så de blir informert. Man skulle nok gjerne sett at vi fikk tak i enda flere, men halvparten er veldig mye bedre enn ingen når det dreier seg om såpass mange hver uke, sier han.
Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.
Foto: Trond Stenersen / NRKDet er fortsatt noe usikkert hvor mange som bryter karantenereglene, men senteret rydder opp i mange misforståelser.
– Det er veldig mye bedre nå. Vi ser at vi har lite importsmitte til Norge selv om det er 35.000-40.000 som kommer til landet hver uke. Det fungerer mye bedre enn det gjorde, og dette senteret gjør en kjempejobb, sier Nakstad.
I den nyeste rapporten til Helsedirektoratet melder senteret at de har vært i kontakt med 34.800 innreisende på telefon i perioden 15. mars til 11. april, og at de kommer i personlig kontakt med mellom 48 og 53 prosent av alle som blir kontaktet på telefon.
Senteret har sendt 22.678 rapporter til kommunene i denne perioden.
Siden oppstarten har det også kommet på plass systemer for å unngå at pendlere og langtransportsjåfører blir kontaktet hver gang de krysser grensen.
Senteret skal foreløpig være i drift ut august.