Helikopteret som styrtet var i tillegg til de oransje boksene som lagrer informasjon utstyrt med et system som kalles HUMS.
Health and Usage Monitoring System lagrer mye data om tilstanden til helikopteret.
Rutinemessig blir denne informasjonen lastet ned og behandlet etter at helikopteret har landet, men data som blir generert i luften blir ikke sendt til bakken over radio.
Ved en ulykke er havariinspektørene avhengig av å finne datakortet informasjonen er lagret på.
HUMS mangler
Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport sier til NRK at de ikke har fått tak i data fra HUMS-systemet om bord i helikopteret.
– Men vi har kontroll over data som ble lastet ned fra helikopteret da det sto på bakken, informerer Halvorsen.
Avdelingsdirektøren ønsker ikke å opplyse om hvorfor de ikke har fått tak i informasjon fra datakortet som var om bord i helikopteret.
Han vil heller ikke kommentere om det er data de regner med at de vil få tak i senere.
Kan gi informasjon om girkassen
HUMS lagrer, i tillegg til mye annet, data om vibrasjoner i girkassen.
Analyse av vibrasjoner i girkassen kan gi en indikasjon om at noe er galt. At en komponent er i ferd med å svikte.
Det kommer frem i den britiske rapporten om Super Puma-ulykken i 2009.
- Les også:
- Les også:
Nedlastingen av informasjon fra de to oransje boksene ombord i helikopteret var vellykket, informerer Halvorsen.
En av boksene er taleregistratoren som normalt sett skal ha lagret all lyd i cockpit de to siste timene før ulykken.
Den andre er ferdskriveren som lagrer teknisk informasjon om blant annet oljetrykk, motortemperatur, rotorhastighet og hvordan helikopteret hadde oppført seg i lufta.
Normalt sett blir data fra de siste 25 flytimene lagret.
– Nå skal denne dataen analyseres og kobles sammen med annen informasjon vi samler inn, forteller Halvorsen.