Sier Stortinget ja til utbygging, kan superraske tog være på skinnene allerede i 2015.
Nett-tv:
Stortinget ga i fjor grønt lys for å utrede høyfartstog som et nytt, miljøvennlig og effektivt transportnett i Norge.
Fikk kritikk
Samferdselsdepartementet ga Jernbaneverket i oppdrag å utrede slike superraske tog, og et tysk konsulentfirma ble engasjert.
I ettertid fikk konsulentene mye kritikk for dårlig arbeide, særlig med beregninger av økonomien i prosjektet.
Norsk Bane er en av aktørene som har forslått et omfattende høyfartsnett i Norge. Nå har de fått Deutsche Bahn med på laget for å detaljplanlegge et nytt jernbanenett, både hvor det bør gå og hvor mye det vil koste.
Kan bli investor
Deutsche Bahn (DB) er et av verdens mest kompetente på både bygging og drift av jernbane, og selskapet har investert i jernbaneprosjekter også utenfor Tyskland.
Dersom den norske utredningen konkluderer med at det er mulig med lønnsom drift av et høyfartsnett i Norge, kan DB kunne bli en av investorene i et slikt prosjekt.
Selv om Tyskland har 20 ganger flere innbyggere enn Norge, sier daglig leder Jørg Westermann i Norsk Bane at det er mulig å sammenlikne trafikkgrunnlaget.
Nordmenn reise langt med tog
- Årsaken er at det i Norge er ti ganger flere som reiser over lange strekninger enn i Mellom-Europa. Derfor vil det være lønnsomt med slike toginvesteringer i Norge.
Norsk Bane og Deutsche Bahn skal levere en ferdig utredning før jul i år, slik at politikerne kan ta stilling til den før de skal vedta Nasjonal Transportplan våren 2009.
Hvis Stortinget da fatter et prinsippvedtak om bygging av høyfartsbaner, kan raske tog være på skinnene om kort tid.
- Vi burde kunne være i mål med de første banestrekningene allerede mellom 2015 og 2020, sier Jørg Westermann i Norsk Bane.