Hopp til innhold

Handlevogn og kassakø kan forsvinne

Innen året er omme kan en stor del av oss handle inn melk, brød og tannpasta med et par klikk fra sofakroken hjemme.

Innen året er omme kan en stor del av oss handle inn melk, brød og tannpasta med et par klikk fra sofakroken hjemme.

EN SAGA BLOTT?: Framtidas matvarehandel foregår på internett, mener eksperter på dagligvarebransjen.

2014 kan bli året matvarehandelen for mange flyttes over på nett.

Alt i dag finnes nettbutikker for mat en rekke steder i landet, men det er først når de fire store matkjedene, Norgesgruppen, Ica, Coop og Rema åpner sine nettløsninger at netthandelen kan ta av.

– Alt nå har i alle fall to av de fire store kjedene nettbutikker klare, og de venter bare på riktig lanseringstidspunkt, sier Erik Fagerlid i PA Consulting Group.

Han er mannen matvarekjedene selv bruker som rådgiver. En utrulling av nettbutikk for kjedene mener han kan ligger bare få måneder frem i tid. Dersom en av kjedene lanserer en nettløsning for matvarer, vil to tre andre komme ganske raskt etter, spår Fagerlid.

Gevinsten av å være først

I dag kontrollerer de fire store matvarekjendene store deler av matmarkedet i Norge. De følger nøye med på utviklingen, og ikke minst på hverandre. Den dagen en av kjedene åpner nettbutikk, vil de andre sannsynligvis raskt følge på.

– Alle er nok ikke like godt forberedt, men flere vil være klare til å følge på, sier Fagerlid.

Å få et tidlig forsprang er enormt mye verdt, ifølge Fagerlid. Handlevaner på nett, tilsier nemlig at kunder raskere enn ellers utvikler sterk lojalitet. Har en først lagt inn personlig informasjon, kortnummer og handlelister hos en leverandør, blir det vanskeligere å lokke dem over til en ny nettbutikk, når denne er klar.

– Vi har ikke noen nettbutikk klar nå, men svaret på om vi kan svare raskt om en av konkurrentene lanserer en nettløsning, er ja, sier strategidirektør i ICA, Jørn-Gunnar Jacobsen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Matvarer på nett

Det finnes allerede nettsteder som tilbyr mathandel på nett.

Holder kortene tett til brystet

Matvarekjedenes forretningsplaner er strengt bevoktede hemmeligheter, men flere av dem bekrefter langt på vei ovenfor NRK, at de har kommet et godt stykke i utviklingen av sine nettbutikker.

– Vi har for eksempel alt en flott app på Rimi-Pluss som også har en funksjonalitet der en kan sette inn priser. For oss er det dermed egentlig bare å legge inn en betalingsløsning til den, så kan vi iverksette mot eksisterende butikk, sier Jacobsen.

Jørn-Gunnar Jacobsen

Strategidirektør i ICA, Jørn-Gunnar Jacobsen sier at selskapets svenske gren alt har en nettbutikk klar, og dermed kan løsningene derfra også godt flyttes over til Norge og komme norske kunder til gode.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Han forteller at ICA i Sverige alt har en nettbutikk klar, og dermed kan løsningene derfra også lett flyttes over til Norge og norske kunder.

Rema-sjefen hadde ikke mulighet til å stille til intervju i saken, men kommunikasjonsdirektør Mette Fossum-Beyer i Rema skriver i en e-post til NRK:

– Vi følger utviklingen innenfor netthandel nøye, men har ingen konkrete planer om å lansere et online-tilbud i nærmeste fremtid.

Coop, vil de overhodet ikke kommentere saken, eller om de også lukter på en nettløsning.

Truls Fjeldstad

Markedsdirektør i Norgesgruppen, Truls Fjeldstad, sier nettet ikke kan erstatte opplevelsen av en ferskvaredisk i butikken, men han ser potensialet i nettbutikken.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

Problemer med ferskvarer

I Norgesgruppen ser de flere fallgruver ved å flytte deler av matvarehandelen over på nett.

Den viktigste er kanskje at marginene vil presses ytterligere enn i dag. I tillegg kan det bli vanskelig å tilby kresne netthandlere ferskvarer som er følsomme for temperaturendringer, slik som fisk og kjøtt.

– Vi har ikke sett veldig mye på dette. Kombinasjoner der du får pakket det kjedelige, og samtidig kan kose deg og snakke med fagfolk i små ferskvaredisker, kan være fremtiden, forteller markedsdirektør i Norgesgruppen, Truls Fjeldstad.

– Dette er kjempespennende, og vi følger dette nøye, legger han til.

Hent ferdig pakkede poser

I Storbritannia har mathandel på nett tatt en stadig større del av markedet. Der har blant annet den store matvarekjeden Tesco gjort stor suksess ved å la kundene selv hente posene med det de har bestilt. I noen land leveres maten også på døren mot et lite leveringsgebyr.

Løsningen som er mest interessant for kjedene her hjemme, ifølge NRKs kilder, er den der kundene selv bestiller og betaler på nett, for så å hente ferdig pakkede handleposer på butikken eller på et såkalt pick-up-point.

Hentestedene vil være plassert langs innfartsårene til de store byene eller ved andre viktige knutepunkt, for å gjøre mathandelen så lett som mulig for kundene.

Bruker nærbutikken som kjøleskap

I Norge handler vi i snitt 4,3 ganger per uke, mot 1,5 gang per uke i Storbritannia. 75 prosent av nordmenn vet ikke ved lunsjtider hva de skal ha til middag samme dag, ifølge opplysninger Virke har samlet inn.

– Nordmenns handlevaner gjør oss spesielle i verdenssammenheng. Mange bruker nok nærbutikken som et utvidet kjøleskap, sier samfunnspolitisk redaktør Harald J. Andersen, i Virke.

Per i dag har Norge like mange dagligvarebutikker som Storbritannia, et land som har over ti ganger så mange innbyggere. Andersen spår at det vil være veldig mange færre butikker i Norge om noen år dersom en stor del av oss flytter matinnkjøpene over på nett.

– Dette vil få strukturelle endringer. Hvis vi slutter å gå i butikken, er det en naturlig følge at mange butikker må legge ned. Jeg tror vi skal ned fra 4000 til 3000 butikker i løpet av noen år, og det er i så fall ganske dramatisk for bransjen. sier Andersen.

Han mener imidlertid det vil ta tid, og at nettbutikkene ikke vil rulle ut før markedet er modent for det. Før netthandelen kan gjøres effektivt og billig nok for forbrukerne, må trolig nordmenns handlevaner endres.

Matvarehandling

I framtida kan forbrukerne slutte å bære posene sine hjem fra butikken.

Foto: Hallgeir Aunan / NRK

AKTUELT NÅ